Wie let er op het mkb?

Redactie Baaz
In mijn vorige column schreef ik over de keuzes die Opta aan het maken is voor de telecommarkt. Ik vroeg me af of de macht bij de netwerkhouder zou eindigen en of de opkomende concurrentie in de zakelijke markt voortijdig de kop in zou worden gedrukt.

We zijn nu een half jaar en honderden pagina’s ontwerpbesluit van Opta verder. Mijn eerdere vrees dat Opta voldoende keuzemogelijkheden ziet in de zakelijke markt en daarom regulering wil verminderen, lijkt uit te komen. Met name in de glasvezelmarkt is dit aan de hand.

Waar Opta vorig jaar nog in een gerechterlijke procedure argumenteerde dat KPN aanmerkelijke marktmacht had in het segment voor zakelijk glasvezel, is ze minder dan een jaar later overtuigd dat er geen sprake is van enige vorm van dominantie.

Waar deze draai vandaan komt, welke ontwikkelingen in de markt dit veroorzaakt hebben, legt Opta niet uit. De directe aanleiding voor dit nieuwe standpunt is een correctie van Opta door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dit voorjaar.

Daarin werd Opta op de vingers getikt over de argumentatie (niet over de uitkomst) waarmee ze de glasvezelmarkt inkaderden. Sinds deze tik is Opta’s standpunt dus omgedraaid.


Opta had er ook voor kunnen kiezen haar argumentatie te verstevigen, maar doet dit om onduidelijke redenen niet. Wellicht speelt de angst voor een volgende slepende procedure met negatieve uitkomst ondertussen mee. Daarbij gaat het ook nog om de zakelijke markt en dat staat ook bij de nieuwe toezichthouder Autoriteit Consument en Markt niet meteen bovenaan.

In tegenstelling tot de grootzakelijke gebruiker heb ik in al deze discussies nog geen vertegenwoordiger van het mkb ontmoet om de belangen van de zakelijke markt onder de aandacht te brengen.

Prijsdumping

Opta wijst nu in haar analyse van de glasvezelmarkt naar Eurofiber, Tele2, Vodafone en een bonte verzameling glasinitiatieven door het hele land om aan te tonen dat er wel degelijk alternatieven zijn voor KPN en er geen noodzaak tot regulering is. Opta gaat daarbij echter voorbij aan de huidige prijsdumping van KPN waardoor het leeuwendeel van de glasvezelaansluitingen bij KPN wordt afgenomen.

Als er al een evenwicht in de markt zou zijn, wat ik bestrijd, wordt die situatie in deze periode van groeiend aantal aansluitingen door dit prijsgedrag snel scheefgetrokken. Op die manier neemt het enthousiasme om te investeren in glas bij de andere telecompartijen zienderogen af. Immers, wat is het eigen netwerk nog waard als je goedkoper bij KPN in kunt kopen?

Uiteindelijk betekent dit dat KPN straks het rijk weer alleen heeft en zijn we weer terug bij af. De zakelijke markt ligt dan aan de (glas)ketting van de dominante partij. Wat dit gebrek aan keuzevrijheid betekent voor prijs- en dienstontwikkelingen durf ik niet in te schatten, maar innovatie komt meestal voort uit situaties met echte concurrentie.

Voor de ontwikkelingen van de zakelijke markt is het cruciaal dat we op de juiste manier toewerken naar de gewenste concurrentie: eerst de concurrentie daadwerkelijk realiseren, dan pas regulering versoepelen. Regelgeving voor de komende jaren staat nog niet vast. Ik ben benieuwd hoe Opta in haar komende besluiten om zal gaan met de noodzaak tot reguleren versus de pijnlijke ervaringen uit de vele procedures. De grootste netwerkhouder slijpt alvast de messen.

Ik hoop dat de lezers zich straks ook vertegenwoordigd zien in de discussies, niet alleen via zakelijke telecompartijen zoals EspritXB, maar ook via hun eigen brancheorganisatie MKBNederland. Over een paar maanden hoor je het van mij.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie