'Ondernemers willen in 2016 hun huidige businessmodel vernieuwen'
Wat zijn je plannen voor volgend jaar? Een vraag die je nu waarschijnlijk geregeld krijgt. Voor veel ondernemers staat volgend jaar het vernieuwen van hun huidige businessmodel op de planning, zo blijkt uit onderzoek van Synpact in samenwerking met Markteffect.
Synpact en Markteffect willen met hun onderzoek in kaart brengen wat ondernemers als grootste uitdaging zien voor 2016 en waar zij volgend jaar geld en tijd in gaan steken. Uit het onderzoek komt naar voren dat 76 procent van de ondernemers volgend jaar het huidige businessmodel wil vernieuwen. Daarnaast geeft 71 procent aan dat zij een nieuw product of dienst willen ontwikkelen. Vernieuwing en innovatie zijn volgend jaar dan ook voor driekwart van de ondernemers belangrijke pijlers.
Uitdagingen
Waar liggen voor ondernemers volgend jaar de uitdagingen? Dit is de top 5 die op basis van de reacties van de respondenten is samengesteld:
- Strategie van het bedrijf (45%)
- Innovatie van producten & diensten (34%)
- Kwaliteit van het team (33%)
- Sales & Marketing beleid (28%)
- Technologische ontwikkelingen (26%)
Op het gebied van strategie denken de ondernemers onder meer aan het vernieuwen van hun businessmodel, innoveren van producten en diensten en keuzes maken om bepaalde dingen juist niet meer te doen. De internettechnologie blijkt een van de drijfveren om te innoveren. Zo gaf 74 procent van de ondervraagden aan dat zij internettechnologie willen omarmen voor vernieuwing van producten en diensten.
Knelpunten
Het klinkt allemaal mooi die plannen voor 2016, maar natuurlijk komen daar ook knelpunten bij om de hoek kijken. Uit het onderzoek blijkt dat nummer 1 knelpunt voor het realiseren van hun plannen voor volgend jaar het 'tijd vrijmaken voor strategieontwikkeling' is. De waan van de dag wint het toch vaak van tijd nemen om na te denken over de toekomst van de organisatie.
Nationaal Ondernemers Onderzoek
Het onderzoek werd onder 1300 mkb'ers gehouden en het werd tijdens De Week van de Ondernemer in Amsterdam gepresenteerd.