Op volle kracht: mobiele laadinfrastructuur voor Opel Corsa-e Rally
Met de nieuwe ADAC Opel e-Rally Cup elektrificeert Opel nu ook de rallysport. Het tot dusver unieke concept zit vol innovaties en één daarvan is de mobiele laadinfrastructuur van ’s werelds eerste elektrische rallycompetitie. De opdracht was duidelijk: er moest een duurzame oplossing worden gevonden; voor generatoren is geen plaats in de filosofie van de ADAC Opel e-Rally Cup. Tegelijk moest het concept krachtig, flexibel en gebruiksvriendelijk zijn om aan de hoge eisen van een rally te kunnen voldoen.
In het selectieproces wist de mobiele oplossing van het bedrijf eLoaded uit Duitsland uiteindelijk het meest te overtuigen. De energie wordt geleverd door het openbare midden- of laagspanningsnet en via een ‘DCBus’ naar de laadunits gedistribueerd. Hierdoor worden de energieverliezen tussen het net en de laadstekker van het elektrische voertuig aanzienlijk beperkt. In tegenstelling tot laadsystemen op basis van batterijen worden er helemaal geen gevaarlijke stoffen gebruikt, wat ook betekent dat de bijbehorende transportbeperkingen niet van toepassing zijn.
De oplaadinfrastructuur voor de ADAC Opel e-Rally Cup, die samen met Opel Motorsport werd ontwikkeld, maakt gebruik van hernieuwbaar opgewekte elektriciteit uit het openbare elektriciteitsnet. De afgenomen middenstroom wordt ingevoerd in een transformator die speciaal is aangepast voor rallygebruik; het zogenaamde Power House. Deze vermijdt een cache en levert een maximaal vermogen van 2,0 megawatt aan 18 oplaadpunten, waarvan er zich één bevindt bij de servicetent van elke Cup-auto. Elk laadpunt voedt de rallyauto met maximaal 140 kilowatt (kW), waarbij de Opel Corsa-e Rally kan opladen met maximaal 100 kW gelijkstroom (DC). De batterij van 50 kilowattuur (kWh) van de rallyauto zal in ongeveer 30 minuten voor 80 procent vol zijn. Zelfs tijdens een kortere service is het opladen voor de volgende klassementsproef uitstekend mogelijk.
De laadpunten zijn niet aan een vaste structuur gebonden, maar kunnen vrij en onafhankelijk van elkaar worden geplaatst. Het eLoaded-systeem is modulair opgebouwd en biedt daardoor een individuele aanpassing aan de betreffende behoeften van de gebruiker en een navenant breed toepassingsgebied – ook bij gebruik op een rallyserviceterrein. Dankzij speciale snelsluitingen kan de bekabeling in een mum van tijd worden aangelegd en kan het hele systeem binnen een dag worden opgebouwd en afgebroken.
“De selectie van een laadinfrastructuur die geschikt is voor de behoeften van de ADAC Opel e-Rally Cup was een ingewikkeld proces dat veel tijd in beslag nam”, legt Opel Motorsport-directeur Jörg Schrott uit. “De mobiele laadinfrastructuur van eLoaded is duidelijk het beste concept. Ze begrepen snel wat belangrijk was en samen hebben we een systeem ontwikkeld dat duurzaam, krachtig en flexibel is.”