Opdrachten binnenhalen als ZZP'er? Denk aan je online identiteit!
Het merendeel van de opdrachtgevers wil weten wat ze in huis halen wanneer ze een ZZP'er inhuren. Hierbij kijken maar liefst vier op de vijf opdrachtgevers naar het online profiel van de desbetreffende ZZP'er.
Om als ZZP’er opdrachten binnen te halen is het dus zaak om je online te onderscheiden van collega ZZP’ers.
De markt voor ZZP’ers is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Lag voorheen het initiatief overwegend bij de freelancer om opdrachtgevers te interesseren voor zijn diensten, tegenwoordig gaan bedrijven zelf op zoek om de geschikte ZZP’er te vinden voor een klus. En dat doen ze vooral online.
Uit onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl blijkt dat bijna 90 procent van de ondernemers online informatie checkt en deze informatie ook laat meewegen in de keuze voor een ZZP’er. ZZP’ers staan er vaak niet bij stil welk effect hun online identiteit heeft op potentiële opdrachtgevers.
'Veel ZZP’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ze niet hoe ze dit moeten doen, terwijl ruim twee derde van onze respondenten aangeeft er juist wel meer invloed en controle over te willen,' aldus Martijn Barten, oprichter van MijnOnlineIDentiteit.nl.
Houd privé en zakelijk gescheiden
Vaak hebben ZZP’ers moeite om privé en zakelijke informatie goed af te bakenen. Vooral op social media kanalen lopen persoonlijke en commerciële berichten dan al snel door elkaar. ZZP’ers realiseren zich nog te weinig dat ze met iedere online uiting een onuitwisbare indruk achterlaten. Zeker als het accent op privézaken ligt nemen opdrachtgevers ze beduidend minder serieus, wat weer kan leiden tot het mislopen van opdrachten.
'Grip houden op alles wat je online doet is dus van belang,' aldus Barten. 'Je moet altijd goed stil staan bij wat je publiceert en post, dus ook privé. Want ZZP’ers zijn persoon, zaak én merk ineen.'
Manage jouw online identiteit als ZZP'er
Door meer tijd en aandacht te besteden aan hun online identiteit vergroten ZZP’ers de kans op meer opdrachten aanzienlijk. Ook zorgen ze voor extra zichtbaarheid door hun professionele kwaliteiten meteen in de etalage te zetten en zich te onderscheiden van concurrenten.
Als ZZP’er kan je niet langer achterblijven en moet je in concurrentie met andere ZZP’ers jezelf optimaal online profileren. Dat kan door zakelijk te publiceren, regelmatig te bloggen, genereren van positieve reviews of je website te optimaliseren.
ZZP‘ers vinden meer tips, handigheden en gratis handleidingen over het managen van hun online identiteit op de website MijnOnlineIDentiteit.nl. Wil je als ZZP‘er potentiële klanten en opdrachtgevers écht overtuigen? Zorg dan dat je online identiteit onderscheidend is van je collega ZZP’ers.