Particulieren worden chauffeur met uberPOP
Uber wist de afgelopen maanden al heel wat malen de media te halen. Opnieuw zet het bedrijf de taximarkt op de kop. In Amsterdam om precies te zijn door particuliere bestuurders als chauffeur in te zetten.
Uber lanceert een nieuwe dienst: uberPop. Met deze nieuwe optie kun je via de Uber-app nu niet alleen een rit bestellen bij professionele chauffeurs, maar ook bij je buurman of buurvrouw. Iedere bestuurder wordt wel zorgvuldig geselecteerd laat Uber weten, zodat je verzekerd bent van een veilige rit. De dienst gaat van start in Amsterdam.
Slim inspelen
Met de nieuwe optie speelt Uber feilloos in op de opkomende deeleconomie waarin consumenten en bedrijven steeds meer eigen goederen en diensten delen. Snappcar is een bekende in deze branche. Het bedrijf introduceerde een dienst waarmee consumenten de in totaal acht miljoen auto’s die 23 uur per dag stilstaan, kunnen uitlenen aan elkaar. Bij Uber hoef je geen afstand van je auto te doen, maar zet je je eigen auto en rijvaardigheid in om andere te vervoeren. Je auto moet wel een verzekerde en goedgekeurde vierdeurs zijn met een geboortejaar vanaf 2005. Zelf moet je 21 jaar zijn om te chauffeuren, een interne training volgen en in het bezit zijn van een Verklaring van Gedrag.
Opbrengst
Geld verdienen met je eigen auto dus, maar hoeveel brengt dat in het laatje? UberPop hanteert een starttarief van 1 euro (2,89 euro bij reguliere taxi’s), 20 cent per minuut (35 cent bij reguliere taxi’s) en een kilometerprijs van 1,10 euro (2,12 euro bij reguliere taxi’s). Uber wil zelf natuurlijk ook wat verdienen, dus int twintig procent van de opbrengst van een rit. Daarnaast moet je als chauffeur zelf voor je brandstof en verzekeringen betalen.
Maas in de Taxiwet
Uber is de afgelopen tijd in veel landen om verschillende redenen al is tegengewerkt door overheden en wetten. Ook nu loopt het tegen de in Amsterdam geldende Taxiwet aan die stelt dat je niet zomaar ongediplomeerd aan de slag mag als chauffeur. Volgens Uber geen probleem want de wet wordt op dit moment door de Tweede Kamer geëvalueerd en aangepast en tot de uitkomst daarvan zal de inspectie de huidige wet niet handhaven.
Update: woensdag 30 juli heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het ministerie voor Infrastructuur, besloten dat UberPop in Nederland illegaal is. Volgens de inspectie wordt er streng gehandhaafd tegen particulieren die meedoen. Uber laat weten dat ze doorgaan met de test van UberPop in Amsterdam, omdat de dienst over meerijden gaat en geen taxivervoer. In het najaar is er een evaluatie van de Taxiwet. Taxidiensten zoals UberPop worden daarin meegenomen.