Pepper geeft ondernemers een lekkere oppepper
Een goed gesprek is goud waard. Je kunt als vlieg op de muur meeluisteren met de gesprekken van ondernemers in de Pepper Podcast. In Pepper komen ondernemers uit de regio langs voor een open en opbeurend gesprek. Cyberweerbaarheid, ethische AI, het circulair maken van accu’s en emissieloze laadstations: het komt allemaal langs in Pepper. Gasten als Eric Razenberg, Door Vonk, Eppo van Nispen tot Sevenaer en serie entrepeneur Harm-Jan Wessels waren allemaal al te gast.
Waarom is Pepper een must-listen is voor ondernemers?
Hosts (en tevens ondernemers) Rob van Beek en Jelle Drijver wisselen elkaar af, maar altijd hoor je co-host Jos Hummelen, bekend van De Africast. Zij hebben meestal één gast uit de regio Utrecht (dat is inclusief de Gooi- en Vechtstreek), die vertelt over de eigen onderneming, de uitdagingen die er zijn en hoe ze de toekomt voor zich zien. Steevast krijgen zij de vraag naar ‘de banenenschil’, een leerzame misstap die zij als ondernemer hebben gezet. Jelle: “In Nederland schamen we ons teveel voor de fouten die we hebben gemaakt, dat hoeft helemaal niet: vier je fouten en laat anderen meeprofiteren!”
De podcast wordt verder interessant doordat er altijd een pitch van een start-up in zit, de Peptalk. Omdat deze vaak eindigt met een vraag of stelling, verandert deze rubriek de loop van het gesprek. Dit maakt de spontane dynamiek van Pepper interessant en levendig. Rob: “Ik weet van ter voren niet waar het gesprek heen gaat, een podcast is een fantastisch middel om echt de diepte in te kunnen gaan.”
De diversiteit aan onderwerpen die in de podcast aan bod komt, zorgt ervoor dat elke aflevering nieuwe inzichten biedt. Of het nu gaat om de uitdagingen van een start-up in de gezondheidszorg of de uitdagingen van een bedrijf dat het probleem van netcongestie te lijf gaat. De luisteraar raakt niet alleen geïnspireerd, maar kan ook concrete ondernemerslessen toepassen in de eigen praktijk. Jos: “Elke aflevering heeft een eigen logo’tje, als je een ondernemer bent binnen Life Sciences & Health luister je waarschijnlijk graag naar ondernemers die daar ook werkzaam in zijn en volg je dus het donkerblauwe logo’tje. Het lichtblauwe logo’tje is juist voor ondernemers die meer in de media- en gaminghoek zitten. Als laatste hebben we het groene logo’tje voor ondernemers met een speciale interesse voor duurzaamheid.”
Pepper als platform
Ook zijn sommige afleveringen live opgenomen tijdens evenementen. Dit biedt een unieke dynamiek, waarbij de energie van het evenement en de interactie met het publiek de gesprekken nog levendiger en relevanter maken. Het live format stelt luisteraars in staat om actuele onderwerpen en discussies te volgen. Jos: “Opnemen op locatie is niet alleen leuk voor de mensen die met een headset mee kunnen luisteren en vragen kunnen stellen, maar ook om terug te luisteren. Je krijgt dan toch een beetje de buzz mee van zo’n beurs.”
Een belangrijk kenmerk van Pepper is de nadruk op samenwerking en netwerkmogelijkheden. Door het luisteren naar de podcast kunnen ondernemers in contact komen met potentiële partners, investeerders en mentoren, wat hen helpt hun netwerk te vergroten en hun bedrijf te laten groeien. Rob: “Idealiter ontmoeten ondernemers elkaar via onze podcast. En dat klonk mij eerst vergezocht in de oren, maar ik heb het al wel zien gebeuren. Dat ik ergens op een netwerkborrel stond en dat ik dan hoorde: ‘ja, jij kent mij nog niet, maar ik jou wel, want je was te gast in de Pepper Podcast’. Dat is natuurlijk fantastisch!”
Betekenisvolle inzichten en lessen
De gasten van Pepper zijn vaak toonaangevende figuren in hun vakgebied. Hun persoonlijke verhalen en professionele inzichten bieden niet alleen inspiratie maar ook praktische adviezen die ondernemers kunnen gebruiken om hun eigen strategieën te verfijnen.
Een van de krachtigste elementen van Pepper is de diepgang van de gesprekken. Ondernemers delen niet alleen hun successen, maar ook de obstakels of uitglijders die ze hebben overwonnen. Dit biedt een genuanceerd beeld van het ondernemerschap. Rob: “Ik vind het altijd heel inspirerend om ondernemers te spreken: het zijn bijna per definitie mensen die optimistisch zijn en van aanpakken weten. Hun verhalen zijn het luisteren waard.”
Luister via jouw favoriete podcastapp
Pepper is te luisteren via alle podcast-platforms, bijvoorbeeld via Spotify en Apple Podcasts. Ga naar jouw favoriete podcastapp en luister één van de inmiddels meer dan dertig afleveringen.