Retailer opgelet: de 5 trends van 2016
De trends voor de retailwereld
Het centraal stellen van de klant wordt onvermijdelijk voor retailers die ook in 2016 succesvol willen blijven en loyale klanten willen creëren én behouden, meent Webloyalty, een e-commerce partner en expert in online spaar- en beloningsprogramma’s.
Tradities als momentum
Feesten als Sinterklaas, Sint Maarten en kerstmis worden steeds belangrijker voor consumenten. Volgens Peter-Jan Margry, onderzoeker bij het Meertens instituut, is er een nieuwe behoefte aan vieringen en rituelen. Dit biedt retailers veel mogelijkheden. Breng tradities in kaart, creëer momentum rondom de verschillende feestdagen en sluit aan bij de beleving van de consument. Bijvoorbeeld door het bieden van relevante content of aanbiedingen.
Gemak is koning
De consument van vandaag is op zoek naar gemak, dus zorg dat je dat als retailer biedt. Vooral jonge consumenten – in de leeftijd van 25 tot 35 jaar – willen geïnspireerd worden en vinden gemak doorslaggevend, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Quotus. Pick-up points, applicaties die pre-ordering mogelijk maken, e-wallets en click & collect-concepten zullen meer regel dan uitzondering worden voor consumenten en veel geziene trends. Vraag je als retailer af welk onderdeel van het aankoopproces vergemakkelijkt kan worden en kom de klant hierin tegemoet.
Mobiel als primair scherm
Onderzoeksbureau Conlumino voorspelt in haar trends dat in 2019 negen procent van de detailhandel plaatsvindt via een mobiel apparaat. Met de toename van mobiele apparaten stijgt ook de impact ervan op de retailsector. Het gaat voorbij de stenen winkel, creëert andere contactmomenten en verandert de context. Om relevant te blijven, moeten winkeliers tegemoetkomen aan de behoeften van deze mobiele consument.
Het belang van conversatie
Het aankoopproces begint al ver voor het daadwerkelijke moment van aankoop en duurt tot ver daarna. Eerst is er de oriëntatie en wordt er onderzoek gedaan of gezocht naar aanvullende informatie. Na de aankoop komen de (online) reviews. Deze reviews en gesprekken zijn voor iedereen zichtbaar en hebben een grote impact op het aankoopproces. Social media spelen hierin een grote rol. Daar vindt de conversatie plaats en worden ervaringen uitgewisseld. Zorg dat je actief onderdeel uitmaakt van de discussie en klanten altijd te woord staat.
Laatste van de vijf trends: benut data en personaliseer
Technologische ontwikkelingen, zoals connected devices, bieden retailers de mogelijkheid data te verzamelen over klanten. Door deze data op de juiste manier te verzamelen en te analyseren, kunnen retailers veel leren over klanten. Bijvoorbeeld in welke productcategorieën ze geïnteresseerd zijn, hoe vaak ze een aankoop doen en hoe ze reageren op korting. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om ervaringen te optimaliseren en belangrijker nog, te personaliseren.
We hebben nog veel meer trends voor je. Die in online marketing, bijvoorbeeld...