Scale-up Lightspeed gaat als een speer
Ruud, in 2008 ben je SEOshop gestart, een platform waarop je webshops kunt creëren. Waarom?
'Dat klopt. Ik ben ooit gestart als freelancer die websites ontwikkelde. Die websites werden webshops. Op het moment dat ik een online winkel voor mijzelf ontwikkelde, zocht ik naar een product dat ik er op kon verkopen. In eerste instantie dacht ik aan een tandenborstel of iets dergelijks. Iedereen heeft zo'n ding nodig en elke twee maanden moet je je tandenborstel vervangen. Op een gegeven moment las ik een studie van een student aan de universiteit van Shanghai. Hij schreef over elektronische sigaretten. Toen ik contact met hem op nam, vertelde de student mij dat hij een fabriek voor e-sigaretten wilde openen. Uiteindelijk zijn we zijn sigaretten gaan importeren voor de Nederlandse markt en later 11 verschillende landen.
Het ging zo hard dat we geen tijd meer hadden om de software die we gebruikten voor de webshop te updaten, terwijl het wel hard nodig was. Aangezien we in veel landen actief waren, was dat een tijdrovende en ingewikkelde zaak. Dat bracht ons op het idee om een platform op te richten waarmee je via een centrale code al je websites en online winkels gericht op de verschillende landen eenvoudig kunt updaten. Dat deed ik samen met Dennis Cuijpers, met wie ik sindsdien samenwerk.'
Het platform was een instant succes met uiteindelijk 8000 klanten en 80 werknemers. Waarom besloten jullie om het platform in 2015 te verkopen?
Ruud: 'Wanneer je kijkt naar de markt zie je dat steeds meer offl ine winkels online gaan en online winkels juist offline. Om daar op in te spelen waren we op zoek naar een partner. Het was in eerste instantie niet de bedoeling om overgenomen te worden, maar Dave Sherry, de CFO van Lightspeed, zocht contact met ons. Er was direct een klik. Beide bedrijven hadden eenzelfde visie en ambitie. De overname was dan ook een logische zet. Zeker omdat we ons op die manier ook op de Amerikaanse markt konden richten met een gevestigde partij.'
Dax, waarom kozen jullie voor SEOshop?
Dax: 'Een van de mooie dingen aan SEOshop was dat ze internationaal actief waren met sites in verschillende talen, munteenheden en betalingssystemen. Allemaal zaken waar een internationaal opererende online retailer ontzettend goed mee uit de voeten kan. Sinds SEOshop is opgegaan in Lightspeed kunnen we het beste van beide werelden bieden. Het beste online en offline. Die combinatie is fantastisch. Daardoor kan een klant veel meer agile en efficiënt te werk gaan in plaats van een gescheiden online en offline retailbusiness.'
Hoe gaat het nu met Lightspeed?
Dax: 'We bieden iets dat uniek is. Internationaal. En dankzij de overname van SEOshop wordt het alleen nog maar interessanter. Zeg maar gerust ontzettend spannend. Voor ons, maar zeker ook voor de klant die terecht kan bij een one-stop-shop voor moderne retailsystemen waar een budget van miljoenen om een online- en offline concept te bouwen niet meer nodig is. Ik zie het zo: we democratiseren krachtige retailconcepttools, zodat ze voor iedereen beschikbaar zijn.'
Zijn jullie er nu wat betreft het Lightspeed-businessmodel? Of is dit slechts het begin?
Dax: 'Ik denk dat we aan het begin staan van een omnichannelrevolutie. Wat we doen is nieuw en we blijven ons de komende jaren volledig focussen op het model. Dat model heeft ontzettend veel potentie om nog veel groter te groeien.'
Wat mogen we de komende jaren verder van Lightspeed verwachten?
Dax: 'Momenteel bieden we retail-, e-commerce- en restaurantsoftware. Uiteindelijk willen we elke entrepreneur met een goed businessplan met groeipotentie hulp bieden. Niet per se met één van onze systemen, het liefst met alle drie. Weet je, de beste retailers die ik ken zijn online actief, hebben fysieke winkels en in die winkels heb je naast het aanbod een café of lunchroom. Op al die drie vlakken bieden we de juiste oplossing. Kortom: Lightspeed moet de go to-plek zijn voor elke ambitieuze retailondernemer.'
Lightspeed in cijfers
In september 2015 kondigde Lightspeed een investering aan van 61 miljoen dollar. Met de overname van SEOshop ondersteunt het bedrijf nu 38.000 retailers in meer dan 100 landen, goed voor jaarlijks 14 miljard dollar aan transacties.