Seminar ABN AMRO: ‘De markt vraagt een grote gedragsverandering’
Nieuwe Business-Modellen in de Zakelijke Dienstverlening

Seminar ABN AMRO: ‘De markt vraagt een grote gedragsverandering’

Redactie Baaz

De toekomst van de zakelijke dienstverlening zal veranderen. Dat werd maandag 24 november tijdens een seminar van ABN AMRO benadrukt. Tijdens het seminar werd stilgestaan bij een veranderende wereld en hoe ondernemers in de zakelijke dienstverlening hier het beste op in kunnen spelen.

‘Digitalisering gaat ons raken’, begint Luuc Mannaerts, CEO ABN AMRO Commercial Finance. ‘Veel banen gaan verdwijnen, maar er komen ook nieuwe voor terug. De markt vraagt een grote gedragsverandering. We moeten keuzes maken en dat zijn enge momenten.’ Zo werd het seminar Nieuwe Business-Modellen in de Zakelijke Dienstverlening maandagmiddag geopend. Tijdens deze middag stond innovatie centraal. Bedrijven moeten keuzes maken om te kunnen overleven, maar welke keuzes? Dat blijft een lastige vraag. Veel ondernemers uit de zakelijke dienstverlening hoopten daar tijdens het seminar antwoord op te krijgen. Echte concrete oplossingen werden niet geboden, maar in ieder geval wel genoeg stof tot nadenken. Bij alle aanwezigen zullen de ogen wel geopend zijn, want er werd veel nadruk gelegd op het feit dat het anders moet en dat bedrijven moeten veranderen, anders overleven ze het niet. 'Vijftig procent kans dat je baan over een paar jaar niet meer bestaat', voegt Mannaerts er nog aan toe. Het klinkt ernstig, maar het is dus te voorkomen door goed in te spelen op de veranderende wereld.

Zonder innovatie ga je ten onder

Han Mesters, Sector Banker ANB AMRO CB&M, vertelt dat het belangrijk is om als bedrijf stil te staan bij de vraag: Waar sta je voor als bedrijf? ‘Je weet niet wat er over vijf jaar gebeurt, maar één ding weten we wel: bedrijven waar geen innovatie is, gaan waarschijnlijk ten onder.’ Dit beaamt ook Hans Lingeman, CEO/ Partner Winkle. Hij stelde de vraag ‘Wie denkt de komende vijf jaar te overleven zonder te innoveren?’ In de zaal zaten ruim honderd ondernemers uit de zakelijke dienstverlening, maar één iemand stak de hand op. Diegene wist dat hij de komende vijf jaar kan overleven zonder te innoveren. Alle anderen weten dat er iets moet veranderen om hun bedrijf succesvol te houden. 

Sprekers

Naast Luuc Mannaerts, Han Mesters en Hans Lingeman kwamen ook nog enkele anderen aan het woord tijdens het seminar. Karien Bos, Managing Director van BrightStone Group, vertelde dat het huidige business model zwaar onder druk staat en dat er meer vraag is naar expertise. Verder liet Jan Schurings, Notaris van Benthem & Keulen weten dat hij zonder innovatie zijn baan kwijt was en hij vertelde op welke manier hij geïnnoveerd heeft. Daarnaast deden ook Carol Lemmens (Senior Partner Twynstra & Gudde), Marco Cevat (CEO the Virtual Consulting Company) en Jack van Crooij (Directeur bij Refl@ction) hun verhaal.

Innoveren is geen kunstje

Volgens Marco Cevat, CEO the Virtual Consulting Company, is innoveren geen kunstje. ‘Innoveren is een label, het is geen kunstje. Men moet beseffen dat stilstand achteruitgang is. Iedereen moet zich afvragen: “Wat gebeurt er als ik niets doe?” Iedereen haalt je dan waarschijnlijk van alle kanten in. Je moet reageren vanuit je kracht en kennis en proberen alles beter te maken dan dat het was. Als je niets doet, ben je over vier jaar 'dood'. Het is belangrijk dat je je business model aanpast. Je moet het gewoon doen! Zoek een business model dat goed is en doe alleen maar de dingen waar je goed in bent. Neem je verantwoordelijkheid!’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie