Startup DatHuis wil makelaarsmarkt transparant maken
Zo kan de verkoopprijs van vergelijkbare huizen zo’n tien procent verschillen, afhankelijk van welke makelaar het huis verkoopt. Dat blijkt uit onderzoek van makelaar-vergelijker DatHuis onder 375 huizen en ruim 150 makelaars.
'Het is schrikbarend hoe weinig informatie er beschikbaar is over verkoopmakelaars, terwijl de juiste makelaar je huis voor tienduizenden euro’s meer kan verkopen. Doordat we de kwaliteiten van verkoopmakelaars inzichtelijk maken, is een echte keuze mogelijk. Dat stimuleert makelaars om zich te onderscheiden en daarvan profiteren uiteindelijk zowel de consument als de makelaar', aldus Joel Konijn (foto), CEO van DatHuis.
Bewuste keuze makelaar loont
Het verschil in opbrengst tussen de beste en slechtste makelaar is gemiddeld tien procent. Vijf procent van dat prijsverschil hangt af van het soort makelaar. De overige vijf procent hangt onder meer af van de ervaring van de makelaar met de verkoop van huizen in een bepaalde buurt of prijsklasse, informatie die DatHuis inzichtelijk maakt.
'Ik adviseer huizenverkopers dan ook om een makelaar bewuster te kiezen, aangezien het echt een verschil maakt in de verkoopprijs. Om het vergelijken van makelaars nog makkelijker te maken, kan men op DatHuis.nl een makelaars-offerte opvragen. Dan kan iedereen in een oogopslag de makelaar kiezen die zijn of haar huis het best verkoopt', aldus Joel.
Startup DatHuis
DatHuis is in 2016 opgericht door Joel Konijn en Philipp Beau. Het idee ontstond nadat Konijn zelf een huis kocht en het hem opviel hoe weinig informatie er over makelaars beschikbaar was. Het doel van DatHuis is om de makelaarsmarkt transparant te maken, zodat iedereen de makelaar kan kiezen die zijn of haar huis het beste kan verkopen. Hierdoor kunnen makelaars zich onderscheiden op kwaliteit, wat het vertrouwen in de sector vergroot.