Startup neemt Nederlandse chatbot-ontwikkelaar over
Artificial intelligence-startup Watermelon Messenger neemt de Nederlands grootste chatbot-ontwikkelaar Ecreation over.
De Utrechtse startup, die zich specialiseert in het stroomlijnen van digitale klantenservices voor bedrijven, krijgt daarmee in een keer de beschikking over 75.000 geavanceerde chatbots.
In augustus lanceert Watermelon Messenger met de data en kennis van Ecreation de eerste versie van zijn product, een platform voor digitale klantcommunicatie.
Alle messengers op één plek
De consument verwacht in toenemende mate dat bedrijven online te allen tijde beschikbaar zijn. Daarbij wordt het steeds moeilijker om de technologische ontwikkelingen en de wildgroei van kanalen om met klanten te communiceren, bij te benen.
Het platform Watermelon Messenger verenigt en automatiseert deze inspanningen, zodat bedrijven doorlopend hun klanten naar tevredenheid te woord kunnen staan en zo de medewerker kunnen ontlasten. Belangrijk is daarbij de inzet van slimme chatbots, die consumenten op persoonlijke wijze te woord kunnen staan.
Chief Artificial Intelligence Officer
Bij de overname treedt, Sjoerd van Dijk, algemeen directeur van Ecreation, toe als Chief Artificial Intelligence Officer bij Watermelon Messenger. Hij krijgt de leiding over een tienkoppig team van AI-developers en data scientists. Tevens treedt hij toe tot de Advisory Board van Watermelon.
Met Ecreation heeft Van Dijk al sinds 2005 ervaring met slimme chatbots. Zo ontwikkelde hij ALICE voor MSN Messenger, een bot die op natuurlijke wijze antwoord gaf op vragen van gebruikers. Ook is Ecreation verantwoordelijk voor de chat-teksten van het wereldwijd gelauwerde Sweetie 2.0, een initiatief van Terres des Hommes. Deze chatbot doet zich voor als 10-jarig Filipijns meisje en heeft zo geholpen 1.000 pedofielen te identificeren.
'Chatbot nog slimmer maken'
'Met de kennis en knowhow van Sjoerd van Dijk in huis, kunnen we onze chatbots nog slimmer maken', zegt Alexander Wijninga, oprichter van Watermelon Messenger. 'Consumenten verwachten steeds meer direct een passend antwoord op hun vragen. Door de inzet van intelligente chatbots kunnen bedrijven dag en nacht klantenservice verlenen. Zo brengen wij het overzicht terug en rust in de tent, doordat klanten direct en zonder omhaal naar tevredenheid te woord worden gestaan.'