Startups hartje corporates
Succes startups vaak afhankelijk van grote speler
Nederlandse startups beschouwen een samenwerking met een ‘corporate’ als de belangrijkste succesfactor voor de toekomst van het bedrijf. Toegang tot de markt, de noodzakelijke financiering en het netwerk van grote ondernemingen vormen voor jonge bedrijven de belangrijkste redenen voor samenwerking. Bovenstaande blijkt uit onderzoek van KPMG onder een kleine 140 Nederlandse startups. 'Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven kent inmiddels een samenwerking met een grote onderneming', zegt Daniël Horn van KPMG. Daniël adviseert startups en corporates over de wijze waarop zij samen kunnen werken. 'En een ruime meerderheid van deze bedrijven, zo’n zeventig procent, is op dit moment zeer succesvol als gevolg van de samenwerking. Deze startups realiseren nu al rendement op de investeringen of gaan dat de komende twaalf maanden doen.'
Formeel partnership
Vooral de focus op groei, de manier van voorbereiding en de wijze waarop de governance is ingericht zijn bepalend zijn voor het succes van de samenwerking, zo blijkt uit het onderzoek. 'Startups die in hun prille bestaan al rendement maken, zijn in het algemeen sneller in het opzetten van een samenwerking en kennen vaker een formele partnership met de ‘corporate’ dan minder presterende', vertelt Daniël. 'Bij veertig procent van de samenwerkingsvormen hebben startup en corporate duidelijk een aandeel in elkaar, hetzij in de vorm van een joint venture, hetzij in de vorm van een participatie.'
Cultuurverschillen startups en corporates
Ondanks een groot aantal succesverhalen, is het volgens Daniël voor startups niet altijd gemakkelijk om daadwerkelijk zaken te kunnen doen met een grote onderneming. 'Trage besluitvorming, cultuurverschillen en het vinden van de juiste persoon om zaken mee te doen, zijn veelvoorkomende hindernissen. Het eerste contact leggen met een geschikt bedrijf lukt startups in het algemeen wel. Het vinden van de juiste persoon binnen de onderneming om zaken mee te doen, is vaak een ander verhaal. Wederzijds commitment is noodzakelijk om de samenwerking echt van de grond te krijgen.'
Overigens is het dit jaar niet de eerste keer dat we berichten over de voordelen van samenwerking tussen startups en multinationals. In juli schreef gastcolumnist, pitchtrainer en ondernemerschapscoach Arthur Tolsma er nog over.
Meer lezen over het KPMG-onderzoek gericht op startups? Dat kan, wel eerst hier klikken.