Steeds meer bedrijven verkopen ook via website
Negentig procent van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werknemers heeft nu een eigen website. Deze website wordt vooral gebruikt om producten en prijzen te presenteren, maar ook om door te verwijzen naar sociale media waarop het bedrijf actief is. Een website dient niet alleen als uithangbord voor een bedrijf, maar kan ook worden gebruikt als hulpmiddel bij de verkoop van goederen en diensten. Naast de daadwerkelijke verkoop biedt ongeveer dertig procent van de bedrijven klant specifieke informatie voor vaste bezoekers. De mogelijkheid om een bestelling te volgen of het product aan te passen aan de wensen van de klant is een minder gebruikte toepassing. Dit kan maar bij ongeveer tien procent van de bedrijven.
Online bestellen
Vooral in de toeristische sector heeft het online bestellen een hoge vlucht genomen. Van de logiesaccommodaties (hotels, bungalowparken, campings) en de reisorganisaties biedt bijna negentig procent de mogelijkheid om online te boeken of te reserveren. Van de bedrijven die actief zijn in de handel biedt ruim de helft de mogelijkheid tot online bestellen. Het gaat hierbij vooral om bedrijven binnen de detailhandel. De online omzet nam in deze branche in de eerste acht maanden van 2015 met bijna een vijfde toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.