Strawberry Earth: de sociale en groene variant van Groupon
Geïnspireerd door de optimistische ecobeweging in New York, begonnen Mette te Velde en Ikenna Azuike in 2008 een blog over duurzaamheid: Strawberry Earth. Al snel breidde het zich uit met Strawberry Earth-Events en nu zijn er de Strawberry Deals.
Al snel breidde het zich uit met Strawberry Earth-Events en nu zijn er de Strawberry Deals. Een groene variant van het bekende Groupon. Wij gingen op bezoek bij de oprichters en spraken over hun passie voor duurzaamheid.
In 2008 verhuisden initiatiefnemers Mette te Velde (31) en Ikenna Azuike (32) naar New York. Ontevreden over hun eigen baan en geïnspireerd door de optimistische groene beweging in de Amerikaanse stad, besloten ze een duurzaamheidsblog te starten. ‘Het viel mij op hoeveel leuke oplossingen er kwamen. Van restauranteigenaren tot modeontwerpers: iedereen was er mee bezig’, zo vertelt Mette.
Het blog groeide uit tot een netwerk van milieubewuste jonge creatievelingen. Voor alle volgers van het blog besloten ze ook specifieke evenementen te organiseren. Dit liep uiteen van een filmfestival met documentaires en films over duurzaamheid, het Strawberry Film Festival, tot aan een mode- en kunstevent genaamd Strawberry Earth Wonderland. ‘Het bleef echter bij inspiratie, terwijl wij het juist concreet wilden maken’, leggen de initiatiefnemers uit.
Strawberry Deals
De volgende logische stap was daarom Strawberry Deals. Het idee heeft veel weg van Groupon: bedrijven bieden via de website van Strawberry Earth kortingen aan op hun diensten. Toch is het heel anders, legt Mette uit. ‘Groupon spreekt onze doelgroep niet aan, want wij hebben een heel andere mentaliteit. Groupon is te opdringerig en agressief.’
‘We hadden twee ingrediënten: een grote groep fans, oftewel een draagvlak, en een hele schare aan connecties in de duurzame en creatieve wereld’, vertelt Mette. Deze twee ingrediënten komen in de deals bij elkaar. Elke maandag worden er twee aangeboden: een activiteit en een product. ‘Dit aantal kan nog oplopen, maar het zal nooit zo extreem worden als Groupon’, meldt Mette.
De kortingen zorgen ook niet direct voor winst. De aanbieders krijgen vooral meer naamsbekendheid en de link met duurzaamheid zorgt voor positieve aandacht. In de eerste weken werden bijvoorbeeld biologische wijnen en natuurlijke spa-treatments geveild. Om controle te houden over de kwaliteit van het product, zijn er Strawberry Principles opgesteld. Elke aanbieder of partner moet hieraan voldoen. Zo komen producten met chemicaliën er bijvoorbeeld niet in.
Stijlvolle producten
Ook stijl is belangrijk. ‘Bedrijven moeten niet alleen oprecht duurzaam zijn, maar ook stijlvolle producten aanbieden’, vertelt Mette. Het moet de achterban van jonge creatievelingen namelijk wel aanspreken. Hierdoor vallen soms milieubewuste partijen alsnog af. Toch ziet Ikenna hier ook een uitdaging in.
‘Soms kom je wat suffe bedrijven tegen die wel erg goed bezig zijn op het gebied van duurzaamheid. Samen met hen proberen we dan een goed, nieuw idee te bedenken om onze doelgroep alsnog te bereiken. Op zulke momenten zijn we eigenlijk een reclamebureau.’ Ikenna geeft aan dat de Strawberry Deals eigenlijk de onlineversie is van wat zij offline ook al deden, namelijk duurzame bedrijven en milieubewuste consumenten bij elkaar brengen.
‘De gedachte achter deze stap was dat wij het voor de mensen makkelijk wilden maken om duurzame beslissingen te nemen’, vertelt Ikenna. De oprichters van Strawberry Earth denken niet dat het nog om bewustzijn draait. ‘Wij denken dat mensen allang openstaan voor die milieubewuste boodschap. Het moet vooral aantrekkelijk en makkelijk zijn. Met onze deals proberen wij het op een presenteerblaadje aan te bieden.’
Strawberry Principles
Strawberry Earth wil samenwerken met duurzame partners en aanbieders. Daarom hebben ze zeven Strawberry Principles opgesteld waar de partners aan moeten voldoen. Wij zetten ze kort op een rij:
- De partner moet kiezen voor groene opties, van vervoer tot energie.
- Strawberry Partners moeten in de omgeving investeren in duurzaamheid.
- Chemicaliën? Nee, dank je!
- Partners kiezen liever lokale alternatieven in plaats van producten uit verre oorden.
- De aanbieders moeten doen aan eerlijke handel. Dit geldt voor de prijs, maar ook voor de arbeidsomstandigheden.
- Ze moeten standaard nadenken over recycling en hergebruik.
- Walk the walk, talk the talk, oftewel: niet alleen praten over duurzaamheid, maar het ook doen.