Supplementen-innovator Victus haalt € 430.000 aan groeigeld op

Supplementen-innovator Victus haalt € 430.000 aan groeigeld op

Redactie Baaz

Victus presenteert een nieuwe lijn sportsupplementen die is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek. Het merk richt zich hierbij op een brede groep sporters in ons land, die het niet per se gewend is om voor, tijdens en na het sporten een extra krachtbron aan te wenden. Het bedrijf maakt nu bekend dat het een investering heeft opgehaald van € 430.000, bedoeld om verder te groeien.

Sportsupplementen worden nu nog voornamelijk gebruikt door mensen die heel fanatiek sporten, maar niet vaak genoeg en zeker niet in de breedtesport. Daar wil Victus verandering in brengen, met producten die een grotere groep aanspreken. Een drietal producten die wél makkelijk in te nemen zijn -in tegenstelling tot de klassieke eiwitshakes bijvoorbeeld- álle essentiele nutrienten/bouwstenen bevatten maar geen vetten, lactose, andere allergenen of onnodige suikers bevatten. “Het is tijd voor een serieuze aanpak. Het gros van de producten op de markt zijn in essentie hetzelfde maar met een ander smaakje of andere kleur verpakking. Ook de werking van die producten kan echt stukken beter, omdat ze focussen op maar één aspect van laden of herstel. Ze gaan compleet voorbij aan wat sport en gezondheid betekenen”, zegt Koen Seignette. Samen met zijn broer Daan en Mark Nagtegaal richtte hij het bedrijf drie jaar geleden op. 

Laden, focussen en herstellen

Het bedrijf bundelde de krachten en ontwikkelde met een groep (MSc) Masterstudenten van Wageningen University drie nieuwe producten. In te nemen vóór (Energy Water), tijdens (Endurance Water) en na het sporten (Nutrition Water). De producten bevatten alles wat het lichaam nodig heeft om te laden, te focussen, te beschermen en volledig te herstellen. “Alles wat je lichaam niet nodig heeft of wat de werking van het bepaalde nutrienten hintert zit er dan ook niet in”, vervolgt Daan. ”Wanneer en hoeveel je wat inneemt heeft een belangrijk effect op de werking, en dat wordt vaak niet duidelijk. Er zijn namelijk veel meer nutriënten -naast de bekende eiwitten en cafeïne- die essentieel zijn, maar veelal worden geskipt. En zolang dat niet bekend is, is er voor grote producenten ook geen reden om het toe te voegen aan hun producten. Scheelt namelijk in productiekosten maar dit is niet fair in onze ogen." En dus is dat precies waar Victus het verschil wilt maken. Samen met de 24 aangesloten specialisten heeft Victus zes maanden en meer dan 4.000 uur gewerkt om de formules opnieuw te bedenken.

Investeerder aan boord

Om de torenhoge ambities van waar te maken, heeft het jonge merk nu een aantal angel investeerders aan boord gehaald. Het gaat om een bedrag van € 430.000, tegen een waardering van 4,3 miljoen euro. De fondsen worden hoofdzakelijk gebruikt voor het opschalen van voorraad, het ontwikkelen van twee nieuwe labels (Victus Play en Victus Defence), marketing en communicatie en het opschalen naar de Duitse, Spaanse en Franse markten. “Natuurlijk zien we de impact die onze propositie kan hebben op de mainstream markt, maar dat heeft tijd nodig. Een gezonde positie in die markt moet je verdienen en kan je niet forceren. Niet duurzaam in ieder geval. Daarom eerst geaccepteerd en bekend worden bij sporters die al meer bekend zijn met het gebruik van suppletie, en dan langzaamaan terein winnen. Die groep high performers bereikten we in het verleden grotendeels via onze eigen onlinekanalen. Offline kunnen we door deze injectie daarbij opschalen, en dat doen we geleidelijk in samenwerking met een selecte groep partners en agentschappen. Via die partners bereiken we professionele atleten, clubs en resellers. Die strategie past op dit moment goed bij ons merk.” Victus is een poosje geleden benaderd door één van de grotere Nederlandse supermarktketens, maar houdt die boot nog even af.  Een dergelijke move vereist een dusdanig agressieve manier van schalen en brengt teveel risico met zich mee. “Mooie dingen kosten tijd. Ons doel is niet cashen en wegwezen. We willen een serieuze impact maken” aldus Seignette.

Net zo gewoon als water

Het gebruik van sportsupplementen moet op den duur net zo normaal worden als het bestellen van een watertje of frisdrank na een training of wedstrijd. En waarom niet? Voor een flesje water of een colaatje betaal je aan de bar ook gauw €2,50. Daarnaast is er is een duidelijk groeiende trend te zien in bewustwording bij recreatieve sporters als het gaat over suppletie en de toegevoegde waarde ervan. En dat terwijl de branche geteisterd wordt door veel foute aannames (‘eiwitten zijn alleen voor gym-junkies’ of ‘koolhydraten zijn slecht voor je’). Wat ook meespeelt -naast een gebrek aan kennis- is beschikbaarheid, daardoor wordt het kopen van sportsupplementen nog te vaak gezien als ‘niet voor mij’ of als ‘a bridge to far’. “Het zou iedereen goed uitkomen als we verschuiven van ongezonde producten die rusten op agressieve marketing naar gezonde, weldoordachte supplementen en die goed verkrijgbaar maken.”

Tijd voor verandering

De “Before, During, After” insteek van Victus biedt de oplossing voor dat probleem, en maakt het mogelijk voor sporters te kunnen leunen op duizenden uren aan academisch onderzoek door twee van de meest vooraanstaande onderzoeksinstituten in de wereld als het aankomt op voeding en gezondheid. “Het is tijd voor verandering en gewoon een goed en eerlijk verhaal. We geven onszelf en onze kinderen met het grootste gemak een Red Bull, Gatorade, Cola of AA na afloop van een training of wedstrijd. Weinig mensen staan er bij stil welke schadelijke gevolgen dat heeft in een lichaam dat naarstig op zoek is naar bouwstoffen.”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie