Telegraaf Media Groep in rode cijfers door Hyves
Vorig jaar boekte TMG een nettoverlies van 15,1 miljoen euro. In 2011 was dat al 32,6 miljoen . Vooral door de groei bij digitale activiteiten en de opbrengsten afkomstig van activiteiten die werden geacquireerd, is de totale omzet van TMG met 577,2 miljoen euro gelijk gebleven aan die van 2011.
Oorzaken
Minder dan een jaar na de overname van Hyves, ter waarde van 53 miljoen euro, werd de site qua bezoekersaantallen ingehaald door concurrent Facebook. Een afschrijving van 36 miljoen euro was het gevolg. Vorig jaar moest TMG al 44 miljoen euro afboeken op het in 2006 gekochte Sky Radio.
Ook ging de advertentiemarkt nog harder achteruit dan verwacht en toont het geen teken van herstel. De reorganisaties bij de kranten en de besparingen op de bezorgingskosten waren niet genoeg om de dalende reclameopbrengsten te compenseren.
Bezuinigingen
TMG heeft besloten de voorgenomen bezuinigingen sneller door te voeren vanwege de slechte advertentiemarkt. Het bedrijf keert geen dividend uit over 2012, laat de omzet- en winstdoelen voor 2016 los en bekijkt wat de mogelijkheden zijn voor puzzelproducent Keesing.
Hyves
Het sociale netwerk Hyves heeft in 2011 en 2012 een derde van zijn gebruikers verloren. De meesten stapten over op Facebook. Het aantal gebruikers op deze netwerksite steeg wereldwijd in die twee jaar met zevenhonderd procent. In 2010 had 89 procent van de Nederlanders een profiel op een sociaal netwerk, eind 2012 was dat 93 procent.
Begin 2013 heeft Hyves de strijd met Facebook om bezoekersaantallen opgegeven. Hyves heeft zijn strategie veranderd en richt zich nu vooral op kinderen en jongeren tot vijftien jaar. Ook zet de netwerksite in op games. De nieuwe strategie staat nog in de kinderschoenen en het moet nog blijken of het effect zal hebben.