Throwback Bossday: Spryng
Hoewel het plan was alleen een smsdienst te maken om de no-show in de zorg te verminderen, besloten de oprichters van Spryng al snel een bredere zakelijke markt aan te boren. Toen we de jongens in 2011 spraken scoorden ze flink met hun applicatie waarmee elk denkbaar bedrijf efficiënt met zijn doelgroep kan communiceren. We nemen opnieuw contact op om te kijken hoe het ze vergaat.
Wat is er veranderd in jullie bedrijf sinds we jullie in 2011 spraken?
‘Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo is het team van Spryng uitgebreid, is de infrastructuur aangepast en zijn de platformen zowel voor de look & feel alsook aan de achterzijde volledig aangepast. Alle platformen zijn zo aangepast aan de specifieke wensen en eisen van haar klanten. Daarnaast hebben we nu naast sms- ook voice-oplossingen om een totale dekking te bieden voor de markt.’
Hoe ziet de organisatiestructuur er nu uit?
‘Spryng bestaat nog steeds uit drie aandeelhouders, de oprichters. Ons team hebben we uitgebreid naar tien werknemers en omdat we het belangrijk vinden om maatschappelijk betrokken te zijn, ruimen we ieder half jaar twee stageplekken in voor onderzoek. Zo willen we studenten een kans geven zich optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt.’
De markt van de mobiele communicatiediensten is nogal veranderd, wat betekent dat voor Spryng?
‘Door de intrede van WhatsApp is de gehele sms-markt voor c2c ingestort. Als zakelijke toepassing heeft sms echter een grote groei doorgemaakt. Het medium heeft de hoogste attentiewaarde (helemaal in vergelijk met e-mail of WhatsApp), is snel (binnen enkele seconden kunnen tienduizenden mensen ingelicht worden) en goedkoop (0,06 euro). Het verschil ten opzichte van WhatsApp is ook dat wij sms’jes altijd beveiligd versturen. De markt waarin Spryng actief is, is een erg dynamische markt die door allerlei ontwikkelingen en innovaties erg snel veranderd. Daarom is Spryng zo dynamisch ingericht dat we hier direct op kunnen inspringen en mee kunnen innoveren.’
Jullie waren al in het buitenland actief, welke landen zijn daar bijgekomen?
‘We zijn de afgelopen jaren in zowel het aantal maandelijkse klanten als het maandelijkse sms-volume explosief gegroeid. Tegenwoordig bevindt het merendeel van onze klanten zich op de Nederlandse, Belgische, Franse, Duitse en Engelse markt, maar Spryng heeft wereldwijd meer dan 14.000 klanten. Met de diensten die we leveren kunnen we binnen een paar dagen een nieuwe markt / nieuw land betreden.’
Welke nieuwe partners en investeerders heeft Spryng de afgelopen jaren kunnen bijschrijven?
‘Spryng is vele nieuwe partnerships gestart de laatste jaren, in vele landen. De laatste investeringen die we deden zijn die in uitbreiding van het serverpark en nieuwe platformen die volledig voldoen aan alle wensen en eisen van onze klanten.’
Wat waren jullie belangrijkste leermomenten?
‘Iedere dag leren wij weer nieuwe zaken. De eerste jaren van opstart leer je het meest over het complete reilen en zeilen van het bedrijf. Nu hebben we meer tijd voor intensief klantencontact waardoor we veel feedback krijgen om onze dienstverlening constant te optimaliseren.’
Hoe kijken jullie nu naar de toekomst van het bedrijf?
‘Wij kijken met een zeer positieve blik naar de toekomst. Zoals gezegd gaat het heel goed met Spryng, starten wij de mooiste samenwerkingen, worden investeringen gefinancierd met eigen vermogen en staat er een ijzersterk team.’
Lees hier het interview met Spryng uit 2011.