Throwback Bossday: The New Motion
Alef Arendsen behaalde met The New Motion groot succes met het leveren van laadpalen voor elektrische auto’s. Zijn ambities waren niet bescheiden en het bedrijf groeide als kool. Tegenwoordig staat zijn opvolger Sander Ouwerkerk aan kop van het bedrijf. We vragen hem hoe de zaken ervoor staan.
Ik sprak Alef begin 2013, wat zijn de belangrijkste veranderingen/ontwikkelingen die het bedrijf sinds die tijd heeft doorgemaakt?
‘Het bedrijf is gegroeid van circa 2000 klanten naar ruim 15.000 klanten. Dat is natuurlijk een hele sterke groei en we willen nog harder groeien.’
Alef had een sterkte visie en grote ambitie. Wat is jouw visie en hoe ga je te werk?
‘Een snel groeiend bedrijf als The New Motion gaat door een aantal fases. Zowel de markt als het bedrijf zijn ontzettend snelontwikkeld en daar hoort ook een andere manier van leidinggeven bij. Het is wat dat betreft net als kinderen, het zijn nog dezelfde als toen ze klein waren en toch zijn ze enorm veranderd en gegroeid.’
Alef stelde als doel om in dertig jaar fossiele brandstoffen voor persoonlijk transport uit te bannen. Hoe staat het met dat doel en deel je dat met hem?
‘Dat doel deel ik zeker met Alef. Al op de middelbare school schreef ik over de zon, die in iets van vijftien seconden per dag de hele energiebehoefte van een dag levert aan de wereld. Waarom zouden we dan nog langer boren naar olie?’
Wat is er verder veranderd in de organisatiestructuur, hebben jullie bijvoorbeeld partners, investeerders of medewerkers aangetrokken?
‘Er is een nieuw managementteam. Een organisatie als de onze blijft veranderen, omdat we zo snel groeien. We zijn altijd op zoek naar het allerbeste talent dat past bij deze fase van het bedrijf.’
De markt van laadpalen en elektrische auto’s heeft nogal een ontwikkeling meegemaakt de laatste jaren. Welke invloed had dat voor The New Motion?
‘Nederland is in twee jaar tijd van heel weinig naar meer dan 30.000 elektrische auto’s gegaan. Een hele nieuwe markt is ontwaakt en nieuwe spelers hebben zich gemeld. Het is zeer dynamisch.’
En hoe zit het met de concurrentie?
‘Wij zijn de grootste in Europa en de derde in de wereld als het gaat over online laadpunten. De concurrentie staat snel op, maar net als in sport is het zaak om in de kopgroep te blijven zitten danwel helemaal vooraan te blijven rijden.’
Hoe kijk je nu naar de toekomst van het bedrijf?
‘Het zal blijven veranderen, de groei zal eerder versnellen dan vertragen en de markt zal segmenteren, waardoor we moeten blijven kiezen in welk segment we willen spelen. Ook de markten in de omringende landen beginnen nu op stoom te komen.'