Throwback Bossday: YAG
Het idee van de Young Advisory Group (YAG) ontstond in 2010. Een aantal Groningse studenten runde een chauffeursdienst en raakte in gesprek met de ondernemers op de achterbank. Deze ondernemers ervoeren bedrijfsproblemen in de ondernemingen waar ze werkzaam waren. De studenten richtten YAG op, een consultancybureau waar academische topstudenten klanten voorzien van scherpe analyses en helpen bij het maken van goede strategische keuzes. Toen wij ze spraken hadden ze net de eerste stappen gezet bij het openen van hun derde vestiging, in Amsterdam. Hoe staat het er nu voor met YAG?
'Er is heel veel gebeurd in de afgelopen twee jaar. We zijn volwassen geworden. In die tijd waren we bezig met een nieuwe vestiging in Amsterdam en die is van de grond gekomen. Het loopt daar als een trein, in Groningen zijn we wel met twaalf tot vijftien projecten bezig en er zit nog heel veel in de pijplijn. We beginnen in september zelfs met onze vierde vestiging, die komt in Eindhoven- Tilburg. In 2013 hebben we onze omzet ten opzichte van het jaar ervoor vertienvoudigd. Helaas hebben we die trend van extreme groei niet door kunnen zetten, maar we hebben sinds die tijd meer projecten dan ooit. Daarnaast probeerden we in 2013 het bedrijfsconcept nog te definiëren, inmiddels zijn we heel erg bezig met het exploiteren van het concept. We zijn nu op weg naar de toekomst om groter te worden en wellicht gaan we over de grens.'
Weten jullie al waar jullie heen willen?
'Nee, we willen eerst zorgen dat we landelijke dekking hebben. Dat we echt kunnen zeggen dat we goed bereikbaar zijn in heel Nederland. Met deze vierde vestiging gaan we dat denk ik bereiken. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar we werken met studenten en die kunnen goed met het openbaar vervoer reizen. Daardoor merken we dat we de landelijke dekking toch wel hebben. Daarna is het afwachten. We zullen het wel organisch opbouwen, dus niet te hard van stapel lopen. We willen eerst dat deze vierde vestiging zichzelf net zoals die in Amsterdam heeft bewezen, dat hij echt staat. Daar moeten we veel tijd insteken om hem op hetzelfde niveau te krijgen als de andere vestigingen. Daarna gaan we pas kijken wat we dan gaan doen. We moeten gaan onderzoeken waar onze contacten zitten, waar onze consultants naar toe gaan. Daar hangt het mee samen, omdat we daarop willen kunnen bouwen.'
Wat waren de belangrijkste leermomenten van de afgelopen jaren?
'Ik denk dat we beter zijn geworden in het behouden van kennis. Mensen stromen uit na hun studie en dan gaat er ook kennis verloren. Inmiddels hebben we systemen bedacht en getoetst die in staat zijn om die kennis te behouden en over te brengen. We geven elkaar veel interne trainingen en we volgen trainingen bij partners. Op die manier hoeven we niet iedere keer opnieuw te beginnen als iemand de YAG verlaat. Daardoor kunnen we voortborduren op wat iemand achterlaat, in plaats van dat weer opnieuw te moeten definiëren. Ik denk dat we daar hele grote stappen in hebben gemaakt.'
Hebben jullie tips voor startende ondernemers?
'Doorzetten, maar dat spreekt voor zich. Ik denk, en dat merken we ook bij de YAG, dat het veel belangrijker is dat het vooral heel erg leuk moet blijven. Volgens mij is een van onze unique selling points ons onverzettelijke enthousiasme en daardoor onze betrokkenheid bij de YAG en onze projecten. Dat zien klanten terug, maar dat zie je ook intern terug. Mensen willen betrokken zijn bij de YAG door ons enthousiasme. Dat krijgen en behouden we alleen maar doordat we het waanzinnig leuk hebben met elkaar. Bovendien kunnen we door dat enthousiasme, maar ook door onze leergierigheid, de kwaliteit leveren waar we bekend om staan. Als wij het niet leuk zouden vinden, dan moet eigenlijk direct de stekker eruit. Dan doen we het nergens meer voor. Daarom is nummer één bij ons: 'Fun is vital, daar gaan we voor.''