‘Time Fighters’: het verhaal achter de unieke samenwerking tussen Renault en de brandweer
Renault traint wereldwijd brandweerlieden zodat zij sneller kunnen reageren op ernstige ongevallen, wat bijdraagt aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. De samenwerking met de brandweer heeft ook geleid tot de ontwikkeling van belangrijke veiligheidsinnovaties voor geëlektrificeerde modellen.
- Samenwerking tussen Renault en Europese brandweerlieden om gevolgen van verkeersongevallen te beperken
- Belangrijke veiligheidsinnovaties ontwikkeld voor elektrische en hybride voertuigen, zoals Fireman Access, QRescue en SD-schakelaar
- Doel van samenwerking; responstijden voor eerstehulpverleners aanzienlijk verkorten
- Renault lanceert internationale campagne die samenwerking met brandweerlieden belicht
13 JAAR MET DE BRANDWEER
Luitenant-kolonel Christophe Lenglos, die momenteel via Yvelines SDIS Fire and Emergency Services fulltime is gedetacheerd bij Renault, heeft de onmisbare taak om te trainen en te coachen. Met hulp van Claire Petit-Boulanger (Tertiary Safety Expert bij Renault) reist hij de wereld rond, van Paraguay tot Tsjechië, om de veiligheidsexpertise van Renault te delen. Dat doen zij met behulp van:
- conferenties
- reddingsoefeningen
- echte en virtuele bevrijdingsoefeningen
- donaties van Renault modellen voor oefeningen
INNOVATIES ONTWIKKELEN MET BRANDWEERLIEDEN
Brandweerlieden zijn betrokken bij het ontwerpproces van nieuwe auto’s. Een samenwerking die leidde tot een aantal innovaties:
- Fireman Access: Deze speciale toegang kan worden gebruikt om water tot in de kern van de hoogspanningsbatterij van een elektrische auto te sproeien om een brandende batterij in minder dan tien minuten te blussen. Ter vergelijk; de blustijd die normaal gesproken nodig is bij elektrische en plug-in hybride modellen van andere merken is drie uur.
- QRescue: Een QR-code die vanaf 2023 op alle modellen van Renault is aangebracht, geeft onmiddellijk toegang tot de technische informatie van het voertuig (de motor, de plaats van de batterij…). De plek waar deze QR-code is geplaatst, is specifiek gekozen in overleg met brandweerlieden. Het helpt hen tot vijftien kostbare minuten te besparen bij het reageren op een noodgeval.
- SD-schakelaar: De SD-schakelaar koppelt de batterij los van het elektrische hoogspanningscircuit. De plek van de schakelaar is op modellen van Renault Group gemakkelijk toegankelijk voor hulpdiensten, zonder dat hiervoor specifiek gereedschap nodig is of dat het bekkengebied van eventuele slachtoffers in het gecrashte voertuig moet worden verplaatst.
Renault werkt naast deze innovaties aan andere innovatieve ideeën, bijvoorbeeld met stoelen. “We denken na over een manier om de rugleuningen van onze stoelen aan te passen, zodat brandweerlieden die eenvoudig naar achteren kunnen klappen om inzittenden snel en veilig uit de auto te bevrijden. We hebben hiervoor een patent opgesteld.”
– Claire Petit-Boulanger, Tertiary Safety Expert
‘TIMEFIGHTERS: EVERY MINUTE COUNTS’
Om het dierbare werk van de brandweer uit te lichten, lanceerden Renault en Publicis Conseil op 29 maart jl. een wereldwijde campagne. Publicis Conseil deed een beroep op de scherpe ogen van de gebroeders Jules en Gédéon Naudet (regisseurs van de bekroonde documentaires over de aanslagen van 11 september in New York, de terroristische aanslagen van 13 november in Parijs en de brand in de Notre Dame in Parijs) om de film ‘TimeFighters: every minute counts’ te maken.
Dagenlang volgden de broers het leven van brandweerlieden uit de kazerne van Montigny-le-Bretonneux (Yvelines, Frankrijk) en toonden zij de intensieve samenwerking tussen Renault Group en de hulpdiensten langs de weg. Omdat zij ‘altijd gefascineerd waren door de brandweer en de risico’s die genomen worden om levens te redden’, waren de gebroeders Naudet direct gecharmeerd van het idee om de dagelijkse werkzaamheden en noodgevallen te filmen, samen met het onderzoekswerk dat vooraf gedaan wordt om beter te kunnen anticiperen op ongevallen.
“We waren erg enthousiast toen Renault contact met ons opnam om de documentaire te maken. We ontdekten de meedogenloze training die eerstehulpverleners krijgen om die kostbare minuten te besparen die zo moeilijk te vinden zijn bij het reageren op verkeersongevallen. We waren nog meer verrast toen we hoorden dat Renault als enige autofabrikant ter wereld brandweerlieden betrekt bij het ontwerpen van auto’s. Dat is opmerkelijk!”
– Gebroeders Naudet
Door de scherpzinnige blik van de gebroeders Naudet biedt de film een kijkje achter de schermen van de vrij onbekende samenwerking tussen Renault en de brandweer, waarbij enkele van de belangrijkste innovaties van de Franse fabrikant worden getoond. De film gaat gepaard met een campagne op print waarin de hoofdrolspelers van de samenwerking worden belicht. Een campagne op social media gaat verder in op de betrokkenheid van Renault.
RENAULT DEELT VOORTGANG EN KENNIS MET IEDEREEN
Trainingstools voor brandweerlieden worden gedeeld via het #TimeFighters-platform waar alle brandweerlieden ter wereld toegang tot hebben. Er wordt zelfs overwogen om een open source database met innovaties van Renault Group te creëren, zodat zaken als de Fireman Access en de verwijderbare rugleuningen door alle fabrikanten kunnen worden toegepast.
Omdat het redden van levens iedereen aangaat.
Lees meer over het programma op https://www.renault.nl/human-first.html.
Over Renault
Renault is een historisch mobiliteitsmerk en pionier van elektrische voertuigen in Europa. Het merk heeft altijd innovatieve voertuigen ontwikkeld. Met het strategisch plan ‘Renaulution’ is Renault begonnen aan een ambitieus, waarde genererende transformatie op weg naar een meer competitief, evenwichtig en geëlektrificeerd productaanbod. De ambitie is om moderniteit en innovatie te belichamen in technologie, maar ook in energie- en mobiliteitsdiensten in de auto-industrie en daarbuiten.
LEES OOK: Renault lanceert human first-progamma in kader van veiligheid
LEES OOK: 30 jaar Twingo: Renault lanceert interactieve campagne om nieuwe showcar te realiseren