Trustpilot ontdekt en verwijdert 2,7 miljoen nepbeoordelingen, aantal reviews stijgt naar 46,7 miljoen per jaar
Wereldwijd reviewplatform Trustpilot onthult in zijn tweede transparantierapport een aanzienlijke stijging van beoordelingen die zijn achtergelaten op het platform - een stijging van 21 procent ten opzichte van het voorgaande jaar naar 46,7 miljoen. Technologische vooruitgang zorgt ervoor dat 2,7 miljoen nepbeoordelingen van het platform zijn verwijderd, wat neerkomt op 5,8 procent van het totaal aantal achtergelaten reviews in 2021.
De cijfers in het rapport tonen dat de constante investeringen in het opsporingssoftware die fraude en onregelmatigheden herkent, ervoor zorgen dat Trustpilot met vertrouwen de naleving van de regels kan opschalen.
Van de 2,7 miljoen nepbeoordelingen* die zijn herkend en verwijderd in 2021, werden er 1,8 miljoen automatisch opgespoord door Trustpilot's technologie - een toename van 19 procent in vergelijking met 2020.
De vooruitgang in technologie stelde Trustpilot ook in staat om 121.048 waarschuwingen uit te delen in het afgelopen jaar, wat bijna een verdrievoudiging is vergeleken met het jaar daarvoor.
Als gevolg van de verbeteringen in Trustpilot’s fraudedetectiesoftware en de automatisering van het systeem is het platform ook beter in staat om andere vormen van actie te ondernemen in zijn strijd tegen misbruik.
Het aantal openbare waarschuwingen dat bovenaan de profielpagina's van frauderende bedrijven is geplaatst, om zo consumenten te wijzen op het feit dat er misbruik is ontdekt, lag viermaal zo hoog in 2021.
Het aantal officiële ’cease and desist' brieven dat verstuurd werd naar bedrijven die de regels overtraden, steeg naar 1425; een stijging van 38 procent vergeleken met het jaar daarvoor.
De cijfers in Trustpilots tweede transparantierapport geven inzicht in de inspanningen van Trustpilot om het platform veilig en eerlijk te houden terwijl het wereldwijd groeit.
Redenen om ondernemingen op de vingers te tikken varieerden. Van het belonen van klanten voor het achterlaten van een review, 'cherry picking' waarbij alleen blije klanten feedback achter mogen laten, het misbruik maken van de rapportagefunctie om negatieve reviews als onbetrouwbaar aan te merken bij Trustpilot, tot het plaatsen van nepreviews; het zorgt allemaal voor een ondermijning van het vertrouwen in klantenbeoordelingen en is in overtreding van Trustpilot's richtlijnen voor bedrijven.
Peter Muhlmann, oprichter en CEO van Trustpilot, zegt: "Het is duidelijk dat consumenten erg graag hun ervaringen met bedrijven delen op open platformen zoals Trustpilot, zoals wel blijkt uit de 46,7 miljoen reviews die alleen al vorig jaar zijn achtergelaten."
"Het vertrouwen in beoordelingen is cruciaal om te zorgen dat consumenten goed geïnformeerd een beslissing kunnen nemen, en dat bedrijven hun toewijding aan klantvriendelijkheid kunnen tonen."
"Dit is de tweede keer dat we ons transparantierapport publiceren. In het vorige jaar zijn we doorgegaan met flinke investeringen en vooruitgang in onze detectietechnologiën. Deze helpen ons om met steeds meer zekerheid actie te ondernemen tegen diegenen die reviews gebruiken om klanten te misleiden. Het rapport laat zien dat we er alles aan doen om de integriteit van ons platform te beschermen."
Eerder dit jaar maakte Trustpilot bekend dat het van plan was een aantal rechtszaken aan te spannen tegen bedrijven om zo gebruik van nepreviews aan te pakken. Ontvangen schadevergoedingen uit deze zaken worden gedoneerd aan organisaties die rechten van consumenten online beschermen.
De meest recente rechtszaak, na die tegen Global Migrate in februari 2022, is aangespannen tegen online retailer SO Cameras en Europees vastgoedbedrijf Euro Resales. Beide bedrijven probeerden om consumenten te misleiden door nepreviews in te zetten.
Carolyn Jameson, Trustpilot's Chieft Trust Officer, zegt: "Ons onderzoek wijst uit dat consumenten bezorgd zijn over online desinformatie en Trustpilot werkt hard om dat probleem aan te pakken. Online winkelen blijft maar doorgroeien. We weten dat zowel consumenten als bedrijven meer dan ooit vertrouwen op online reviews. Maar de manier waarop deze reviews verzameld, getoond en beheerd worden varieert vaak enorm. Daarom vinden wij het zo belangrijk om de standaard te zetten als het aankomt op online vertrouwen. Dit vertrouwen en transparantie is de kern van alles wat we doen."
Voor meer informatie over Trustpilot's Transparantie Rapport, kijk op: nl.trustpilot.com