Van verloren reistijd naar interactieve beleving met Cabture

Van verloren reistijd naar interactieve beleving met Cabture

Redactie Baaz

De scale-up Cabture wil van reizen een beleving maken. Het bedrijf ontwikkelde datagedreven software om met reizigers in taxi’s te communiceren op een interactieve en dynamische manier.

Hiermee wil het bedrijf verloren reistijd waarde geven: voor individuele passagiers en voor adverteerders. Met succes, binnen twee jaar groeide het bedrijf van start- naar scale-up. Na een crowdfundingcampagne op internationaal platform Eureeca en deelname aan een acceleratorprogramma, maakt Cabture zich nu klaar voor internationale expansie.

Reistijd wordt door vele gezien als verloren tijd. Dit terwijl reistijd kansen biedt voor hogere klanttevredenheid en serviceverbetering. Met Cabture wil oprichter Louaie El Rowidi reistijd waardevol maken. Cabture biedt onboard informatiesystemen voor taxi’s in de vorm van een tablet, de Cabtab, met als doel de reiservaring van passagiers te verbeteren. Deze software biedt reizigers veiligheid, relevante content en vermaak.

De Cabtab toont praktische reisinformatie, integreert verschillende muziek- en nieuwsdiensten en informeert over horeca- en retailgelegenheden rondom eindbestemming in combinatie met aanbiedingen.

Zo is het voor passagiers mogelijk om tijdens een taxirit in te checken voor een vlucht, onderweg naar een congres het programma en sprekers in te zien en het nachtleven in een bepaalde stad te ontdekken door middel van timetables en muzieksamples van aangesloten clubs. 'We verzorgen als het waren een door-to-door experience, passend bij de 24-uurs economie waarin we leven,' aldus Louaie.

Inzetten op internationale groei

Bekende platformen zoals Tours & Tickets, locaties als The Harbour Club en Club AIR en merken als Samsung, zien de waarde van Cabture in en hebben zich aangesloten als contentpartner. Nu Cabture in Nederland volledig operationeel is, ambieert Cabture internationale groei.

Om efficiënt te kunnen opschalen en het raamwerk voor de expansie te bouwen, nam de startup deel aan een acceleratorprogramma van Startup Bootcamp. In dezelfde periode startte Cabture een crowdfundingcampagne op internationaal platform Eureeca om kapitaalkrachtige en strategische investeerders aan te spreken en zogenoemd smart money op te halen.

Het platform, dat een verbinding legt tussen Europa, het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en het Verenigd Koninkrijk, hielp Cabture naast een financiële boost met toegang tot buitenlandse markten. 'Internationale crowdfunding gaf ons de kans trotse mede-eigenaren te vinden met voeten in de grond om ons concept lokaal verder uit te bouwen,' aldus Louaie.

Inmiddels zijn succesvolle pilots afgerond in Oostenrijk, Duitsland en lopen aanvragen vanuit Singapore en Zuid-Amerika. Ook heeft de overheid van de Verenigd Arabische Emiraten een aanbesteding gedaan om de software in 2.200 taxi’s te plaatsen met als doel de vier miljoen toeristen die Dubai voor de World Expo in 2020 zullen bezoeken te informeren over alle belevenissen in de stad.

De toekomst

Naast het bedienen van de taximarkt, ziet Louaie ook een toekomst voor de software in andere openbare vervoersvormen. Louaie: 'De grote droom is om reizigers een seamless and engaging experience te bieden, in welke vorm van vervoer dan ook.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie