Verbeter je online prestaties met Google Optimize
Speciaal voor het MKB heeft Google een nieuwe dienst geïntroduceerd. Het heet Google Optimize en het geeft je de kans eenvoudig te testen hoe je een website effectiever kunt maken. Dit is de eerste volwaardige tool in zijn soort die gratis wordt aangeboden. Tijd voor een kennismaking.
De grote online webwinkels maken al jaren gebruik van optimalisatie software. Ze zetten complete teams op dit onderwerp in. Dat is niet zonder reden. Een kleine aanpassing op een site kan zorgen voor een sterke groei van inkomsten. De investering van tijd en capaciteit loont.
Google maakt de techniek om websites te optimaliseren nu toegankelijk voor een breed publiek. Je hoeft geen abonnementen meer te nemen om aan de slag te gaan. Een goed testidee en een paar uurtjes tijd zijn voldoende om de prestaties van je website te verbeteren.
Starten met Google Optimize: 8 stappen
Stap 1: account aanmaken
Maak eerst een Google Optimize-account aan. Dit kan direct gekoppeld worden aan je bestaande account voor Google Analytics. Tot voor kort gold een wachttijd om je te kunnen inschrijven. Deze lijkt nu verdwenen.
Stap 2: de basis leggen
Heb je een account en ben je ingelogd? Dan kun je een eerste test / experiment creëren. Tijdens dit proces moeten een paar technische koppelingen worden gemaakt. Het gaat om drie stappen:
- toegang geven tot Google Analytics, om resultaten van je test te kunnen meten;
- installatie van een Optimize extensie in je browser, hiermee kun je testen definiëren;
- een trackingcode toevoegen aan je website; dit is een stap waarbij ook je webbouwer kan helpen.
Stap 3: kies je testvorm
Google Optimize bied je de keuze uit 3 verschillende testvormen. Je kunt een A/B test aanmaken, waarbij een specifiek onderdeel van je site wordt aangepast. Wil je meer onderdelen tegelijk testen, dan is multivariate testen de beste oplossing. Heeft het je voorkeur een compleet gewijzigde pagina te testen, dan is de redirect-optie de oplossing voor jou.
Mijn advies: begin niet te moeilijk. Om complexe testen betrouwbaar uit te voeren heb je (heel) veel bezoekers nodig op je site. Doe eerst ervaring op met een eenvoudige A/B test. En ga daarna meer de diepte in met andere testvarianten.
Stap 4: de hypothese
Dit is misschien wel de belangrijkste stap in het proces. Je moet niet alleen bedenken op welke manier je jouw site wil aanpassen. Maar vooral ook waarom. Wil je meer omzet? Minder vertrekkende bezoekers? Meer kliks naar een specifieke pagina? Als je start met de verkeerde uitgangspunten, dan wordt een test nooit een succes.
In Google Optimize heb je de mogelijkheid je hypothese (bijvoorbeeld “ik verwacht dat rode buttons 5 procent meer omzet genereren”) vast te leggen. Zodat je na een test eenvoudig kunt vaststellen of je jouw doel bereikt hebt.
Stap 5: Creatie
Heb je een goed idee om je website aan te passen? Dan kan dit in de edit-mode. Je moet hier wellicht even aan wennen, maar het werkt heel intuïtief. Je klikt op het element waarin je een wijziging wilt doorvoeren. Bekijk het instructiefilmpje om alle mogelijkheden te ontdekken.
Aan de rechterkant krijg je bijvoorbeeld de optie om de stijl van het blok aan te passen. Lettertype, lettergrootte, kleur, uitlijning: je kunt de pagina aanpassen als ware het een Word-tekst. Wil je tekst inhoudelijk aanpassen of een blok compleet verwijderen, dan kan dat met een rechtermuisklik. Probeer het gerust: de wijzigingen zijn pas zichtbaar op je site als je de test activeert.
Stap 6: Geduld
Een test vraagt tijd. Er moeten voldoende bezoekers op je site zijn geweest om een betrouwbare conclusie te kunnen trekken. Maak niet de fout om na 100 bezoekers te denken dat er al een afgetekende winnaar te zien is, maar vertrouw op de insights die Google je biedt. Het zal je verrassen hoe sterk resultaten per dag kunnen verschillen.
Stap 7: Evaluatie
Heeft Google Optimize het sein gegeven “test afgerond” ? Dan kan de evaluatie starten. De beste geteste aanpassing wil je natuurlijk doorvoeren in je site.
Was het experiment geen succes? Dan is het slim te duiken in de waarom-vraag. Kun je een nieuwe variant bedenken die wel tot het gewenste resultaat leidt? Bedenk hoeveel testvarianten er mogelijk zijn, met afbeelding- en kleurgebruik, typografie etc. Concludeer niet te snel dat je site nu al presteert op de toppen van z’n kunnen.
Stap 8: Vervolg
Testen werkt het beste als je er een doorlopend proces van maakt. Door iedere maand te sleutelen aan de effectiviteit van je site leer je steeds meer over de wensen van je bezoekers. En die kennis helpt je om het complete proces van “kennismaking” tot “conversie” effectiever te maken.
Direct van start
Wil je jouw online resultaten verbeteren zonder meer geld uit te geven aan adverteren? Dan is conversie optimalisatie een echte must-have. Met iedere geslaagde test verbeteren je online prestaties duurzaam. En nu Google je een uitstekende gratis optimalisatie tool biedt, is er eigenlijk geen excuus meer om te wachten. Vraag een expert je te helpen of duik zelf in de wereld van optimalisatie. Het is de moeite waard.