Virtual Reality als toekomstige realiteit?

Virtual Reality als toekomstige realiteit?

Redactie Baaz
Met het gebruik van Virtual Reality (VR) kunnen bedrijven meerwaarde creëren voor hun product of dienst. VR is een nabootsing van de wereld om ons heen in een digitale werkelijkheid. Met het opzetten van een Virtual Reality bril kan iemand zich in een totaal andere wereld wanen. Wat heeft VR ons nu en in de toekomst te bieden?

VR als marketingtool

VR biedt de unieke mogelijkheid om producten of diensten te kunnen ervaren en te beleven. Een reisbureau kan alvast een voorproefje bieden van de vakantiebestemming aan haar klanten en de bezoekers van de AutoRAI 2015 kunnen alvast een proefritje nemen in de nieuwe Ford Focus door het opzetten van de VR bril. De meerwaarde van deze marketingtool is dat je mensen een beleving meegeeft. Innovatieve marketing wordt geassocieerd met innovatieve bedrijven. Wat je dit jaar dus zult zien is dat veel bedrijven VR zullen gebruiken als gimmick, als leuke onderscheidende marketingtool. Maar de relevante toepassingen van VR blijven zich ontwikkelen.

VR in beweging

Momenteel heeft niemand nog een VR bril in huis, maar vanaf half 2015 zal de VR bril op de consumentenmarkt verkrijgbaar worden. Hierdoor worden veel meer mensen bereikt. Het exclusieve en innovatieve zal dan op den duur van VR afgaan. Cees Dingler, partner van Capitola Digital, legt uit: ‘De revolutie zit hem dan echt in de leap motions.  Steeds meer toepassingen worden mogelijk waarbij je ook met je handen dingen kunt vastpakken en kunt verplaatsen in de virtuele wereld. En dan wordt VR interessant voor productontwikkeling.’ Cees verwacht dat er dan wel eens een grote verandering op zou kunnen komen. ‘Hoe relevant is het straks nog om showrooms aan te houden van bijvoorbeeld keuken- en autobedrijven? Je zou bijna een virtuele showroom en virtuele testrit gaan maken.’

Toekomst

Dit jaar zullen we nog veel bedrijven zien die VR gebruiken als marketingtool om de aandacht op zich te vestigen. Maar na 2015 is het nieuwe er wel af en moeten bedrijven goed toepasbare applicaties ontwikkelen. Doordat het product beschikbaar wordt op de consumentenmarkt, wordt het wel degelijk interessant om een experience online te zetten, zodat mensen een testdrive vanuit huis kunnen doen. Bedrijven zullen dan VR meer inzetten als productontwikkeling, dus om hun product te optimaliseren, te verbeteren en meer mensen te bereiken. Bedrijven als keukenspecialisten, meubelbedrijven en architecten kunnen niet achterblijven. Stel je voor dat je ondernemer bent van een keukenzaak. Dan is het zeer lucratief om een deel van de showroom te vervangen door VR en alleen wat materialen in huis te hebben. Zo hoeft er minder voorraad aangehouden te worden en de grote keukenblokken kunnen de deur uit.

VR biedt mogelijkheden

Een bedrijf dat slim inspeelt op deze ontwikkelingen is Capitola Digital: een door innovatie gedreven bureau dat de nieuwste ideeën combineert met technologieën in campagnes en digitale productontwikkeling. Zij lopen voor op het gebied van innovatie zowel op kennisniveau als digital development niveau, doordat zij zowel Strategie & Concept als Design & Development in huis hebben. ‘Wij zetten VR nu al veel in voor veel verschillende klanten van ons. We denken strategisch na over de innovatieve mogelijkheden om meerwaarde voor een merk of product te creëren.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie