Voordelig en snel een betrouwbare webwinkel

Voordelig en snel een betrouwbare webwinkel

Redactie Baaz
Online shoppen wordt steeds gangbaarder, en met de groei van de e-commerce markt stijgt de internetcriminaliteit mee. Consumenten worden zich gelukkig ook steeds bewuster van het belang van veilig online shoppen, waarin het gebruik van een SSL certificaat een belangrijke rol speelt. Daarnaast biedt SSL voor webwinkeleigenaren commerciële voordelen. Zo heeft het een positieve invloed op je positie in de zoekresultaten en kan conversieverhogend werken.

De online consument

De feiten op een rij.  Vorig jaar zijn er 142 miljoen online aankopen gedaan, ter waarde van 16 miljard euro. Dit is een groei van 16% ten opzicht van 2014. Van de consumenten die online winkelen:

  • maakt 43% zich zorgen over de veiligheid van online winkelen.
  • maakt 20% zich zorgen over diefstal van persoonlijke gegevens.
  • Van de nadelen van online shoppen staat de betrouwbaarheid van een webwinkel op die vierde plek.

De rol van vertrouwen

Vertrouwen is  erg belangrijk bij het doen van een online aankoop, ongeacht de leeftijd van de consument. De standaard elementen waarop consumenten in een normale winkel hun vertrouwen baseren, ontbreken namelijk: de winkelmedewerker, de tastbaarheid van de spullen, etc. Online heeft een webwinkel andere elementen nodig om vertrouwen uit te stralen. Denk aan duidelijk zichtbare NAW-gegevens, informatie over ruilen en garantie en een goede bereikbaarheid. Ook een SSL certificaat geeft consumenten extra vertrouwen bij het doen van online aankopen:

  • 78% van de consumenten voelt zich gerustgesteld als zij een slotje in de adresbalk zien staan.
  • De helft van de consumenten die online aankopen doen valt binnen de leeftijdsgroep 25-35 jaar, hiervan koopt 70% het liefst op websites met een groene adresbalk.
  • 61% van de consumenten bekijkt of er https en een slotje staan in de adresbalk en of de website een groene adresbalk heeft, voordat wordt overgegaan tot de aankoop.   

Geen fraude mogelijk

Het gebeurt steeds vaker dat phishing websites  SSL certificaten gebruiken om betrouwbaarder over te komen. Omdat er voor SSL certificaten met domein validatie geen controle wordt gedaan op het bedrijf achter de website, kunnen fraudeurs hier misbruik van maken. Bij SSL certificaten met organisatie validatie is er geen fraude mogelijk, omdat hierbij wél de organisatie achter de website gecontroleerd wordt. Echter aan de voorkant zien beide certificaten er voor de consument hetzelfde uit: ze tonen een slotje en https in de url-balk van de browser.

Neem een groene adresbalk

Dit is de reden dat voor commerciële websites het gebruik van een Extended Validation SSL certificaat geadviseerd wordt. Een EV certificaat toont een groene adresbalk en de (statutaire) bedrijfsnaam van de eigenaar. Dit valt direct op en geeft de consument vertrouwen. Meer klantvertrouwen betekent een grotere bereidwilligheid gevoelige gegevens achter te laten op de website en dus kans op meer omzet. Naast dat het zorgt voor een professionele uitstraling, kan het dus ook zorgen voor  een hogere conversie voor webshops.

EV certificaten nu al in een dag geleverd

Een EV certificaat wordt pas uitgegeven na een uitgebreide controle en volgens strikte regels.  Daarom kan een aanvraag ingewikkeld zijn en de levertijd oplopen tot twee weken.

Xolphin SSL Certificaten verzorgt zelf de validatie voor Comodo certificaten, en kan een Comodo EV certificaat daardoor meestal binnen een dag leveren. Sinds kort is het aanleveren van papieren documenten niet meer nodig en kun je aanvraag geheel online doen.  Een Comodo EV certificaat met groene adresbalk heb je al voor € 95,-.

Bronnen: Onderzoek YouGov met respondenten uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Amerika, thuiswinkel.org.


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie