Wat doet een mediabureau?

Wat doet een mediabureau?

Redactie Baaz

Iedere ondernemer heeft zichtbaarheid, online en offline, nodig om potentiële klanten en opdrachtgevers te trekken. Maar ook om je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Dit kan op vele manieren, bijvoorbeeld via Facebook, Instagram of door middel van video’s op TikTok. Goede content en een achterliggende strategie zijn hierbij heel belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken. Heb je als ondernemer daar weinig verstand van of weinig tijd voor? Schakel dan een mediabureau in om in ieder geval je online en offline zichtbaarheid te vergroten. En dat doen zij op verschillende manieren.

Onderzoek: wat heb je nodig

Een mediabureau zal eerst beginnen met het instellen van een onderzoek. Hierbij gaan zij precies in kaart brengen wat er nodig is om je product, bedrijf, merk of dienst onder de aandacht te brengen. Het mediabureau wil alle ins en outs weten van je bedrijf. Waar sta je voor? Wat wil je naar buiten brengen over je product? Wat zijn de unique selling points van je merk? Wanneer dit in kaart is gebracht, kan een goed mediabureau beginnen met het maken van een op maat gemaakt mediaplan om je bedrijf, merk en product helemaal in de spotlight te zetten.

Mediastrategie bepalen

Het mediaplan vormt de basis voor het opstellen van de mediastrategie en je campagne. In de mediastrategie wordt opgenomen hoe je je bedrijf het beste online kan profileren. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je op organische wijze je website verbeteren, door middel van linkbuilding en de inzet van social media. Daarnaast kun je gebruik maken van advertentiecampagnes via online en offline media. Een mediabureau kan je helpen om hierin de beste bronnen te vinden waarmee je doelgroep het snelst wordt bereikt. Want je doelgroep kan zich op verschillende plekken bevinden en die wil je gericht aanspreken.

Doelgroep bepalen

Het meest belangrijke voor een succesvolle mediacampagne is namelijk het bereiken van de doelgroep waaraan je je product of dienst wil verkopen. Iedere doelgroep is ergens anders te vinden, maar soms zijn er plekken waar je nog niet aan gedacht had. Misschien kun je je product wel het beste verkopen onder jongeren die ook dansen. Of wellicht moet je juist bij dansers van alle leeftijden zijn. Het mediabureau heeft de kennis in huis om je doelgroep heel specifiek te benaderen.

Planning maken

Na het bepalen van je doelgroep, waar je die kan bereiken, hoe je die gaat bereiken en wat de boodschap van je uitingen zal zijn, is het tijd om een mediaplanning te maken. Het mediabureau weet precies – dankzij het eerste onderzoek – wanneer je welke uitingen het beste kan plaatsen. Misschien is jouw doelgroep wel iedere ochtend onderweg met de auto, dan is een reclame op de radio tijdens spitsuren heel doeltreffend. Of is je doelgroep juist ’s avonds laat nog te bereiken. De medewerkers van het mediabureau weten dit en nemen dit dus op in je persoonlijke mediaplan. Op basis van deze kennis kopen zij voor jou de beste plekken in. Daarnaast ondersteunen ze je met de juiste planning om je nieuwsbrief te versturen. En uiteraard met de inhoud ervan.

Media mogelijkheden

Mediabureaus kunnen je campagne heel breed inzetten. Denk aan landelijke campagnes via televisie, radio, via internet en buitenreclame. Ideaal als je een product hebt voor een zeer brede doelgroep, zoals wasmiddel, computers en huishoudelijke apparaten. Maar je kan ook kiezen voor lokale campagnes, folders, print (krant en tijdschrift) of gerichte social media campagnes die alleen bij je doelgroep aankomen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het mediabureau zorgt ervoor dat je de juiste media voor je bedrijf, merk en product kan inzetten. Zo hoef jij je alleen maar bezig te houden met ondernemen en productontwikkeling.

Management van de campagne

Staat de campagne online of wordt deze uitgezonden via televisie of radio, dan is het werk van een mediabureau nog niet gedaan. Het bureau zal namelijk tijdens de duur van de campagne in de gaten houden hoe de campagne het doet. Want als het nodig is, kunnen ze de uitingen nog bijsturen. Uiteraard altijd in overleg met jou en je wensen. Dankzij een mediabureau haal je alles uit je mediacampagne en breng je je bedrijf, merk en product goed onder de aandacht.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie