'We willen de Iens van de beautywereld worden'
Om zeven uur ’s avonds thuiskomen van je werk, om acht uur eten en dan nog even de kapper bellen voor een afspraak? Vergeet het maar, de kapsalon is al lang gesloten. Aan dat fenomeen wil BeautyBookers.nl een eind maken. Na de succesvolle introductie in Rotterdam gaat het bedrijf ook de rest van Nederland veroveren.
Sommige bedrijven gaan snel, andere sneller dan het geluid. BeautyBookers valt in de laatste categorie. Ondernemer Ingrid Sloots stopte in augustus 2012 met haar baan bij Unilever en in september was haar boekingssite in de lucht. Ingrid Sloots: 'Ik had een idee waar ik in geloofde en een week later deed ik mee aan een Lean Startup weekend in Rotterdam. Daar waren we met een groep startende ondernemers die met elkaar mee dachten. Ik ben met iemand de straat opgegaan om salons te bezoeken, terwijl iemand anders een begin maakte met mijn site.In september ging de website de lucht in en een paar weken later eindigde ik in de top drie van de Marie Claire Starters Award voor vrouwelijke ondernemers. Dat bracht veel publiciteit met zich mee.'
Agenda
BeautyBookers is een online platform voor schoonheidssalons en kapsalons. Klanten kunnen aangeven welke behandeling ze willen en in welke plaats. De site presenteert mogelijkheden en prijzen, geeft een indruk van de salons en toont data en tijden waarop geboekt kan worden. De salons profiteren van de uitgebreide marketing- en salesactiviteiten van BeautyBookers en kunnen hun agenda helemaal of gedeeltelijk openstellen. Ze betalen pas als een klant daadwerkelijk een afspraak heeft gemaakt.
Landelijke dekking
Ingrid Sloots: 'We hebben ons nog niet bewezen en ondernemers weten nog niet goed wat ze aan ons hebben, daarom hebben we gekozen voor dit model. Voor ons is het spannend of we op deze manier geld gaan verdienen, maar voor de salons is het heel aantrekkelijk. Ze kunnen afspraken maken, ook als ze de telefoon niet kunnen aannemen omdat ze met een klant bezig zijn. Via ons zijn ze actief in de social media, veel meer dan wanneer ze alles in hun eentje moeten doen. Voor kleine ondernemers is dat heel waardevol. Steeds meer salons sluiten zich aan. We zijn begonnen in Rotterdam omdat ik daar woon en omdat we eerst regionaal de mogelijkheden wilden uitzoeken. We zijn nu op zoek naar landelijke dekking, omdat we in het Miles spaarprogramma van Shell zijn opgenomen. Het gaat allemaal veel harder dan ik had gedacht. We hebben in twee maanden tijd dertig salons aan ons weten te binden. Voor bijna alle salons hebben we nieuwe klanten gevonden die een behandeling hebben geboekt. We zagen elke maand het aantal bezoekers aan de site verdubbelen en het aantal geregistreerde klanten is erg hoog. We denken dat we met dit platform meer dan 200.000 vrouwen aan ons kunnen binden.'
Advanced Lean Startup Table
Ingrid had al een aantal jaren bij Unilever gewerkt in de marketing en sales, en wist daardoor vrij goed hoe ze de zaken moest aanpakken. Toch zocht ze contact met Syntens Innovatiecentrum. 'Syntens Innovatiecentrum heeft een groot netwerk en kan me daardoor snel verbinden met andere ondernemers. Bijvoorbeeld iemand die net een stapje verder is dan wij of iemand met een interessant netwerk. Ik zit elke maand bij de Advanced Lean Startup Table met ondernemers die op dezelfde manier werken als ik: vooral veel doen, iets bedenken en dan uitproberen. We geven elkaar kritisch advies en commentaar. Daar leer ik veel van. Omdat we nu landelijk gaan werken, hebben we veel geld nodig, maar ik had nog geen verstand van bedrijfsfinanciering. Via Syntens komen we in contact met informele investeerders die geloven in wat we doen en die ons willen ondersteunen.'