Why Work? Fototentoonstelling over ons werk en de toekomst ervan

Why Work? Fototentoonstelling over ons werk en de toekomst ervan

Redactie Baaz

Van 9 maart tot en met 27 mei is bij FOTODOK in Utrecht de fototentoonstelling Why Work? te zien. FOTODOK kijkt door de ogen van (inter)nationale beeldmakers naar de sociaal-economische rol die werk vandaag de dag in ons leven inneemt.

In deze tentoonstelling is werk te zien van Olivier van Breugel & Simone Mudde (NL), Andreas Meichsner (DE), Bart Sorgedrager (NL), Hiroshi Okamoto (JP), Jan Banning (NL), Michael Mönnich (DE) en Matjaz Krivic (SI).

FOTODOK stelt met Why Work? bezoekers de vraag: Hoe geven wij vorm aan de toekomst van werk, voordat de toekomst ons vormt? Naast de verschillende perspectieven die de documentaire fotografen bieden in Why Work? kan de bezoeker testen of haar/zijn baan nog wel bestaat in de toekomst en kan hij/zij ervaren welke nieuwe functies er zouden kunnen zijn over een paar jaar.

Liefdevolle en grappige ode aan onzichtbaar werk

Andreas Meichsner fotografeerde voor The Beauty of Serious Work de medewerkers de Duitse Technischer Überwachungsverein (TÜV). Ze testen producten, van een magnetron tot skippybal, voordat ze de Europese markten op gaan. Zij zorgen ervoor dat al deze spullen voldoen aan de elders opgestelde veiligheidsnormen, zodat wij die op onze beurt zonder zorgen kunnen gebruiken.

Meichsners foto’s laten ons de onuitputtelijke creativiteit en toewijding zien, waarmee de medewerkers van de TÜV hun tests uitvoeren. Een ode aan onzichtbaar werk.

Op banenjacht

Hiroshi Okamoto kreeg een e-mail van zijn beste vriend, Yo Toshino, die op dat moment op zoek was naar een baan met de tekst ‘I want to die’. Jaarlijks studeren meer dan een half miljoen studenten in Japan af, die vervolgens en masse op de arbeidsmarkt terechtkomen. De druk op het vinden van een baan, zeker een baan op topniveau, is hoog.

Jonge werkzoekenden moeten direct alles op alles zetten voor hun gewenste toekomstige carrière. Okamoto besloot de persoonlijke job- hunting ervaringen van zijn beste vriend vast te leggen. Recruit geeft op persoonlijke wijze een inkijk in de Japanse arbeidsmarkt en werkcultuur van vandaag de dag.

Transformatie van werk door technologie 

Michael Mönnich onderzoekt de door Amazon aangeboden service ‘Mechanical Turk’, een wereldwijd platform waarbij mensen vanachter hun computer tegen een extreem lage vergoedingen 24 uur per dag de meest uiteenlopende opdrachten uitvoeren. De naam is een verwijzing naar een in de 18e eeuwse schaak-machine die The Turk heette.

Mönnich onderzoekt en demonstreert Mechanical Turk door een cruciaal onderdeel van zijn werk - het documenteren zelf - uit te besteden aan de werkers, door Amazon Providers genoemd. In The Jumping Man zien we een man in India 10 minuten lang springen voor het loon van $1. Hier wordt pijnlijk duidelijk tot welke scheve machtsverhoudingen dit platform kan leiden. Mönnichs werk maakt zichtbaar en voelbaar hoe het platform elke wetgeving omzeilt en aan uitbuiting grenst.

Banen van de toekomst 

HUBOT, het uitzendbureau van mens en robot, van Next Nature Network is een partner van FOTODOK bij Why Work? HUBOT laat de bezoeker ervaren welke nieuwe functies er in de toekomst vervuld kunnen worden. Van cybercrime detective, data ober tot Shiva fysiotherapeut.

Zestien beroepen van de toekomst geven op een inspirerende manier inzicht in de mogelijkheden. HUBOT verkent de nieuwe beroepen waarin mens en robot samenwerken. Het is HUBOT’s doel om iedereen, van laag tot hoogopgeleid, en van jong tot oud, inclusief degenen met een afstand tot de huidige arbeidsmarkt, op weg te helpen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie