Workwize is Startup van het Jaar 2022
Workwize is door MT/Sprout uitgeroepen tot Startup van het Jaar 2022. Oprichter Michiel Meyer liet donderdagmiddag de mede-finalisten van Anyways, Orderli en Salarise achter zich tijdens de pitchronde voor een jury van investeerders en ondernemers.
Met Workwize bouwt Meyer sinds 2020 aan een inkoopplatform voor thuiswerkers, vanuit de gedachte dat hybride werken de norm blijft, ook na corona. Inmiddels helpt Workwize scaleups als Netflix, Mollie, maar ook Douwe Egberts om hun (nieuwe) medewerkers te voorzien van laptops, bureaus en alles wat ze verder nodig hebben om thuis te kunnen werken.
‘Tractie maakt indruk’
‘Workwize heeft heel snel gezien dat dit een markt is die gigantisch wordt en snel indrukwekkende klanten aangesloten’, aldus juryvoorzitter Philip Bueters (MT/Sprout). ‘De manier waarop Michiel naar concurrenten kijkt, de snelheid waarmee zijn bedrijf inspeelt op de behoeftes van klanten en vooral de tractie die Workwize nu al heeft, maken indruk.’ De jury bestond dit jaar verder uit Valentine van der Lande (Oot), Laura Rooseboom (StartGreen Capital, Borski Fund), Felix Hermsen (Neurolytics, Startup van het Jaar 2021) en Reinder Lubbers (No Such Ventures).
Workwize-oprichter Meyer reageerde enthousiast op het winnen van de titel Startup van het Jaar. ‘Fantastisch. We zijn hier heel blij mee. Niet alleen ik, maar hele founding team’, aldus Meyer na de virtuele bekeruitreiking.
Runners-up
Meyer liet met Workwize drie sterke concurrenten achter zich, die uit 12 genomineerde startups waren geselecteerd. Volgens de jury op echt korte afstand. ‘De kwaliteit van de deelnemende startups en hun pitches was hoog, en wat schaalbaarheid en ambities betreft gaven ze elkaar weinig toe,’ aldus Bueters.
Salarise, vertegenwoordigd door Claire Dussenbroek en Paul Spronk, wil de financiële gezondheid van werknemers verbeteren door hun schulden te herfinancieren met andere particulieren als investeerders.
Dorus van den Oord maakt met Orderli het bestellen van een biertje via een QR-code zo makkelijk, dat cafés kunnen besparen op personeelkosten. Ook zodra alles weer onbeperkt opengaat een app waar veel behoefte aan blijft, gezien de krappe arbeidsmarkt.
Het auto-abonnement van Anyways, waarmee Wesley de Kruijff en Ilse Vonk een flexibel alternatief bieden voor het huren, leasen of delen van een auto. De jury vond het verfrissend, dat Anyways het product ‘auto’ loskoppelt van de mobiliteit waar zijn klanten naar op zoek zijn - keuze uit een merk of model is er niet.