Zo zorg je ervoor dat je podcast door meer dan 11 miljoen mensen geluisterd wordt: ‘Oogkleppen op en doorgaan’

Zo zorg je ervoor dat je podcast door meer dan 11 miljoen mensen geluisterd wordt: ‘Oogkleppen op en doorgaan’

Redactie Baaz

De mannen van de Lotgenoten Podcast, Koen Stam en Jaro Knoppert, namen bijna 4,5 jaar geleden hun allereerste podcastaflevering op. Hoeveel mensen er toen luisterden? Hooguit 30. Koen: ‘Op dit moment luisteren er gemiddeld 25.000 mensen per dag’. Toen allebei net gestart met ondernemen, vonden ze in elkaar lotgenoten. En dat is ook het recept voor de podcast: De Lotgenoten Podcast is de #1 podcast voor ondernemers en biedt een lotgenoot die inspireert, informeert en verbindt. Jaro: ‘Als ik er nu op terugkijk denk ik: ik zou het echt nooit meer gedaan hebben.’

Overdag een dutje doen op een overvol kantoor?

Jaro: ‘Mijn ouders hoorde ik vaak aan de eettafel klagen over hun kantoorbaan. Over collega’s, deadlines en projecten die vervelend liepen. Dat klonk niet zo aantrekkelijk. Ik dacht: er is vast iets anders wat ik kan doen.’ Maar nu wordt er ook aan de keukentafel van Jaro wel eens geklaagd. Over het ondernemerschap. Dan lijkt zo’n 9 tot 5 baan eigenlijk best prima. En toch zijn Koen en Jaro nog steeds blij dat ze voor het ondernemerschap kozen. Jaro: ‘Ik vind de controle en het zeggenschap fijn. Zowel over de mensen waarmee je werkt, de manier waarop je werkt maar ook de resultaten die je behaalt. Je stelt je eigen doelen. Je bent er verantwoordelijk voor én krijgt de beloning als je ze haalt’. En als ondernemer of eigen baas kun je ongegeneerd overdag kantoordutjes doen. Jaro: ‘Ik zie mezelf minder snel in een kantoor met 30 collega’s vragen of iedereen even een halfuur zijn mond houdt zodat ik op de bank middenin het kantoor kan slapen. Bij Koen is dat geen probleem.’

De gedachten van een 17-jarige Steve Jobs terugluisteren

Koen: ‘Als je begint met ondernemen, dan begin je natuurlijk niet alleen om dutjes te kunnen doen op kantoor. Je begint om groot te worden. Je wilt geen kleine vis blijven in de grote zee. We dachten: hoe vet zou ’t zijn als je een Steve Jobs of Warren Buffett kon terugluisteren toen zij 17, 18 of 19 jaar waren. Wat dachten zij toen? Het ging misschien weleens superslecht. Of ze zagen het ondernemen niet meer zitten. En uiteindelijk zijn ze nu supergroot. Wij zitten nu daar, op dat beginpunt. We zien ook veel obstakels voor ons. Daar praten we over. En misschien zijn wij over een paar jaar wel verder dan waar we nu staan. En kunnen mensen ons terugluisteren.’ Koen en Jaro nemen hun luisteraars en kijkers mee in hun groei als ondernemers. Jaro: ‘Het was ook iets wat we zelf heel erg misten. Heel veel verhalen die wij online vonden klonken als ‘Ik ben nu multimiljonair. Dit zijn de drie stappen die je moet nemen en hatseflats: dan ben je er. Twijfel nooit aan jezelf. Als je denkt dat je het niet kunt dan kun je het niet.’ Ik dacht dan heel vaak: ik sta vaak genoeg op met de gedachtes ‘ik kan het niet’ of ‘het lukt me niet’. En juist die mentale strijd doorgaan is volgens mij wat ervoor zorgt dat je er wél komt. Die perspectieven en gedachtes willen we met onze Lotgenoten delen.’

Met €0,- op hun bankrekening fantaseren dat je de nieuwe Bill Gates wordt

Koen: ‘We hebben nu wat meer euro’s maar Bill Gates zijn we nog niet. Toen we begonnen zeiden we tegen elkaar: we doen eerst tien afleveringen. Als we het dan nog steeds leuk vinden dan gaan we door. Na die tien afleveringen zei Jaro ‘waarom doen we alleen Spotify? Waarom gaan we niet ook naar Youtube, Apple Podcast, Instagram, TikTok en Facebook? Vanaf dat moment gingen we er ook video bij doen. En wat wordt ons doel dan? We besloten 52 opnames te doen. Een jaar lang, elke week eentje. En dat is gelukt.’

Een grote switch naar meer bereik? Die was er niet

Jaro: ‘Als ik er nu op terugkijk, zou ik het nooit meer doen. Want we hebben podcasts waar maar 30 mensen naar geluisterd hebben. En daar investeer je met opnames, editing, alle marketing eromheen rustig 20 tot 30 uur van je tijd in. Maar dat deden we vooral omdat we het tof vonden. We waren niet bezig met het aantal luisteraars. Drie jaar lang hebben we gebouwd.’

Van 350 luisteraars per jaar naar 6,6 miljoen luisteraars per jaar

Koen: ‘Die 350 luisteraars vonden we toen heel tof.’ Jaro: ‘Het is niet zo dat we met een grote marketingtruc ineens veel meer luisteraars kregen. Daar hebben we wel altijd op gehoopt, maar zo werkt het niet. Onze grootste conclusie is: het ‘ontploffen’ van je bedrijf zit ‘m in jarenlang consistent bouwen.’ Koen: ‘Doorgaan en steeds kijken hoe je 1% kunt verbeteren.’ En dan komt er een moment dat je het niet meer alleen kunt. Het is tijd om iemand in dienst te nemen.

Eerst zelfstandige en dan ineens werkgever

Jaro: ‘Het idee om mensen aan te nemen was er altijd al. Maar het moment dat dat echt gebeurde duurde even.’ Koen: ‘We stelden een doel. We wilden allebei 8 uur minder met de podcast bezig zijn en voor die uren iemand inhuren. Van de opbrengst van de eerste sponsordeal die we binnenhaalden hebben we toen een freelancer ingehuurd en betaald. In mei 2023 hadden we voor het eerst het idee: we hebben best wel stabiele inkomsten.’ Jaro: ‘We willen de volgende stap zetten: iemand fulltime in dienst nemen. Maar: dan staat er echt iemand op de payroll die je moet betalen elke maand. Dat voelde best wel als een grote stap.’ Koen: ‘We wisten inmiddels heel goed wat we wilden: iemand die wat meer volwassenheid in het bedrijf brengt. Je weet dat je iemand kan betalen, maar wat komt er nog meer bij? Belastingen, ziektekosten, wet- en regelgeving bijvoorbeeld. Ik heb dat eerder gedaan met mijn eerste bedrijf en dat gaf me zoveel hoofdpijn. Ik moest toen eigenlijk aan mijn onderneming werken, maar ik was vooral bezig met me inlezen in alles over het aannemen van personeel. En nu dacht ik: dit keer moet het anders.’

Dít heeft Koen en Jaro een heleboel kopzorgen bespaard

Koen: ‘We zochten een payrollbedrijf die dit voor ons kon oppakken. Ik sprak met de eigenaar van Mettom en hij zei: ik ga het voor je regelen. Mettom legde ons precies uit wat we nodig hadden. En daarna hebben we iemand aangenomen. Hij werkt nu zes maanden voor ons.’ Jaro: ‘Ik weet nog dat je naar me toe kwam met dit verhaal. En ik dacht: wat is the catch? Dit klinkt te mooi om waar te zijn. Ze nemen alle administratieve rompslomp over personeel uit handen. Zoals salarisadministratie, pensioen en ziekterisico. Daarom is het waardevol om een goed netwerk te hebben. Zij wezen ons op Mettom. En dat heeft ons heel veel kopzorgen bespaard.’

Niet hard werken maar slim werken

Koen: ‘Als startende ondernemer is mijn advies om veel te proberen. Werk niet hard maar slim. En dan alsnog 80 uur in de week, haha. Een website is in het begin niet nodig. Besteed 90% van je tijd aan sales. Eerst komen de sales en daarna bouw je je product. Dit advies had mij zo’n twee jaar van mijn leven opgeleverd. En als je dan aan je bedrijf bouwt: zet oogkleppen op, kijk naar beneden en werk hard. Twijfel niet te veel. Na twee jaar zet je je oogkleppen af en kijk je wat je hebt gebouwd.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie