Een derde Nederlanders ergert zich aan collega’s op sociale media
Maar liefst 36 procent van de werkende Nederlanders stoort zich weleens aan collega’s op sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.186 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Die ergernissen leiden er zelfs toe dat drie op de tien respondenten liever geen collega toevoegen tot hun online kringen.
Met 44 procent storen vooral Noord-Nederlanders zich aan het gedrag van hun collega’s op sociale platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn. In de Randstedelijke provincies geldt dit voor 34 procent van de respondenten. “Over het algemeen houden Nederlanders werk en privé graag gescheiden”, zegt Anna Braun van VPNdiensten. “Zeker wanneer die twee leefwerelden geen goede match zijn, kan ik me voorstellen dat mensen liever geen online connectie maken met collega’s. Als je toch geconnect bent en de irritaties over het online gedrag van een collega écht hoog oplopen of als dit in jouw ogen schadelijk kan zijn voor het bedrijf, kun je dit het best aankaarten bij diegene.”
Invloed op eigen gedrag
‘Het werk’ dat meekijkt op sociale media heeft ook invloed op het eigen online gedrag. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst dertig procent van de respondenten weleens afziet van een post op hun eigen profiel omdat collega’s hem of haar volgen. Onder vrouwen bedraagt dit percentage zelfs 36 procent, tegenover 27 procent onder de mannelijke ondervraagden. Mogelijk is dit de reden waarom maar liefst 39 procent van alle Nederlanders online vriendschapsverzoeken van collega’s negeert. Braun: “We zijn nog steeds met z’n allen op zoek naar nieuwe ‘digitale’ normen en waarden, zowel in privé- als werksferen. Als werkgever kun je eventueel richtlijnen opstellen voor het online gedrag van medewerkers, zodat je hen erop aan kunt spreken als zij die overtreden.”
Aanspreken op gedrag
Voor één op de tien respondenten zijn de ergernissen aan het gedrag van collega’s op sociale media reden genoeg om hen hierop aan te spreken. Het is nog maar de vraag of die feedback het gewenste gevolg oplevert: slechts acht procent van de respondenten heeft weleens een bericht naar aanleiding van commentaar van collega’s verwijderd. Braun: “Ook wat online gedrag betreft is feedback geven heel belangrijk. Als een collega niet weet dat jij je stoort aan zijn of haar uitingen op sociale media, is diegene zich vaak van geen kwaad bewust. Wanneer je op een nette manier jouw zorgen uit, dan kan dit zomaar resulteren in een gedragsaanpassing. En zo niet, dan ben jij je frustraties in ieder geval kwijt.”
Over VPNdiensten.nl
Op VPNdiensten.nl kunnen consumenten terecht voor informatie over digitale privacy en internetveiligheid. Daarnaast biedt het portaal tips en tricks over veilig internetten, met een focus op VPN-diensten. Binnen dit thema levert VPNdiensten.nl verdiepende informatie, onafhankelijke tests en beoordelingen van verschillende VPN providers. Voor meer informatie, bezoek de website: https://vpndiensten.nl/