Financiële beslissers niet overtuigd van AI in financiële processen

Financiële beslissers niet overtuigd van AI in financiële processen

Redactie Baaz

Ondanks dat Nederlandse bedrijven de prioriteit geven aan de financiële afdeling als het gaat om digitale transformatie, zijn zakelijke belissers nog niet overtuigd van de inzet van AI in binnen financiële processen. Onderzoek van fintechbedrijf Pleo onder 2.888 financiële beslissers in Europa, gepubliceerd in het CFO-Handboek voor 2024, wijst uit dat slechts 27% van hen vertrouwen heeft in de introductie van (generatieve) AI binnen de financiële activiteiten.

Geloof in digitale transformatie, maar voorzichtig met AI

Bedrijven laten twee kanten zien als het gaat om hun financiële afdeling. Enerzijds is 68% van de Nederlandse bedrijven actief bezig met digitale transformatie waarbij de focus het meest ligt op het digitaliseren van de financiële afdeling (48,6%)*. Anderzijds zien we dat beslissers de waarde van AI voor hun afdeling nog niet goed zien en terughoudend zijn in de implementatie. 

Zo ziet minder dan een derde (29,1%) van de financiële beslissers dat AI een tijdsbesparing voor CFO’s en financiële teams kan opleveren, zoals het winnen van tijd door het verlichten van administratieve lasten voor CFO’s en financieel professionals om zich bezig te houden met strategische taken. De urgentie onder financieel beslissers om écht een goed begrip te hebben van de kansen van AI voor de financiële teams is niet al te groot. Zo verwacht slechts 27,8% van de respondenten dat de CFO hiervan goed op de hoogte is. 

Daarnaast staat AI/ML-technologie slechts bij 4 op de 10 bedrijven op de planning om te implementeren op de financiële afdeling. Bedrijven geven de voorkeur qua planning aan cloud computingtechnologie (55,7%) en de implementatie van digitale tools zoals digitaal uitgavenbeheer (49,85%). 

Raymond Hüner, SVP Europe bij Pleo: “Er is veel waarde te halen uit AI voor financiële teams. Denk aan het automatiseren van betalingen, het verbeteren van de security en efficiëntere klantcommunicatie. Zie AI niet als een hulpmiddel om gelijk alles te verbeteren. Zoek use cases waarin het goed past, bewijs dat het succesvol is en ga verder met de volgende stap. Bij Pleo zijn we bijvoorbeeld gestart met een eigen bedrijfsversie van ChatGPT. We zijn een bedrijf dat investeert in AI, maar willen dat wel goed doen. Financiële teams zijn niet onverenigbaar met AI, maar het onderwerp roept duidelijk zorgen op. Zolang we die niet negeren maar juist overwinnen, gaan we de goede kant op.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie