Geef niet te snel op!
Tegenvallende inkomsten, geen enkele unieke bezoeker, investeerders die je de rug toekeren. Elke starter kent tegenslag. Maar na hoe veel tegenslag trek je de stekker eruit? Niet te snel, zo leert de praktijk van 5 succesvolle ondernemingen.
Waarom doorzetten de moeite loont.
Elke ondernemer weet het: ondernemen is vooral een kwestie van doorzetten en je niet laten ontmoedigen door mislukkingen en tegenwind. What doesn't kill you, only makes you stronger. Een waarheid als een koe, en al helemaal wanneer we kijken naar vijf grote en succesvolle ondernemingen die bijna ten onder gingen.
1. Apple
Iedereen kent het succesverhaal van Steve Jobs. Na een vroeg momentum en de introductie van producten die met recht 'game changers' genoemd mogen worden, zakte het bedrijf in als een kaassoufflé. Twaalf lange jaren kwam Apple niet met innovatie en was het bedrijf maar weinig populair. Tot overmaat van ramp stapte Jobs in 1985 op als creatief brein. Toen hij in 1997 opnieuw werd aangenomen schreef Apple rode cijfers en kroop het langzaam maar zeker in de richting van een bankroet. Een stevige rebranding campagne en een nieuwe iMac later krabbelde Apple wat overeind. Om ten slotte één van 's werelds meest succesvolle bedrijven te worden.
2. FedEx
Er zijn maar weinig mensen die zich herinneren hoe FedEx in 1971 vanuit het niets tevoorschijn kwam en opeens één van de grootste logistieke spelers werd. Is FedEx nu een logistieke reus met een waarde van 30 miljard dollar, enkele jaren na de oprichting was het bijna uit met de pret. Stijgende brandstofprijzen en logistieke problemen brachten FedEx aan de rand van de afgrond met een maandelijks verlies van één miljoen dollar - op zeker moment had het bedrijf nog maar 5000 dollar in kas. Een slimme herpositionering bracht de onderneming herstel.
3. Airbnb
Ook van Airbnb wordt gezegd dat het vanuit het niets kwam en de wereld veroverde. Pure mythevorming, de werkelijkheid is wat anders. Toen het bedrijf in 2008 werd opgericht was er nauwelijks interesse en schoven investeerders de hete aardappel snel naar elkaar door. Het bedrijf moest geruime tijd de eindjes aan elkaar knopen en met veel financieel plak-en-knip-werk het hoofd boven water houden tot het ineens het momentum kreeg wat het nodig had.
4. Evernote
Evernote, een begrip in de wereld van zakelijke software leek ook enkele jaren tot mislukken gedoemd. De start ging zelfs dermate moeizaam dat oprichter Phil Libin in 2008 besloot om het bedrijf te sluiten. Een overzeese investeerder bracht te elfder ure uitkomst met een geldinjectie van een half miljoen dollar.
5. Reddit
Met 169 miljoen unieke bezoekers per maand is Reddit een van 's werelds meest populaire platforms. Dat was in het begin wel anders: bij oprichting in 2005 telde het bedrijf 0 unieke bezoekers. In het besef dat bezoek niet vanzelf zou komen, besloten de oprichters nepaccounts aan te maken en zelf discussies op te starten waar nieuwe bezoekers op inhaakten. Momentum was geboren, faking your way to the top helpt dus soms.
De moraal van dit verhaal? Het is natuurlijk wel erg cliché om te zeggen dat je nooit moet opgeven. Soms is opgeven namelijk de beste optie. Waar je wel voor moet waken is vroege signalen van mislukking te sterk of te letterlijk interpreteren. Of als onveranderlijk en onvermijdelijk.