Helft bloggers krijgt wel eens betaald voor plaatsen bericht
Bloggen is nog steeds populair, maar wist je ook dat er veel geld mee verdiend wordt? Meer dan de helft van de bloggers (55 procent) krijgt af en toe betaald om een blog te posten. Dit blijk uit de IPREX Blogbarometer 2014 waar ruim 1350 bloggers verspreid over tien Europese landen aan meewerkten.
Bloggers ontvangen steeds vaker informatie, zoals persberichten, uitnodigingen en samples. Meer dan 90 procent van de bloggers geeft in het onderzoek aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven. In bijna de helft van de gevallen zelfs meerdere keren per week. In een kleine 20 procent van de gevallen gaat het om persberichten en evenementenuitnodigingen.
Meer dan de helft krijgt af en toe betaald om een blog te posten. De bedragen die bedrijven per blog betalen lopen uiteen: van een paar tientjes tot honderden euro’s. Populaire bloggers vragen met gemak €350 of meer voor een kort bericht. In het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage bloggers dat betaald krijgt op 65 procent en in Duitsland is dat nog maar 18 procent.
Steeds commerciëler
Nederland loopt samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop in blogger relaties. Het bedrijfsleven erkent de plaats die bloggers innemen in het groeiende online medialandschap en hun invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten.
‘Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler’, vertelt Marianne Aalders, managing partner van Socialite, het online PR bureau van Nederland en onder meer gespecialiseerd in Blog PR. ‘Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers.’
Volgens Marianne zijn dit voor bedrijven interessante aantallen. ‘Omdat de match tussen blogger, lezer en product heel nauwkeurig te bepalen is, zijn blogs extra aantrekkelijk, omdat bedrijven zichzelf kunnen positioneren in het hart van de doelgroep. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoop je bijvoorbeeld make-up producten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van jouw product.’
Gratis producten
De uitnodigingen en persberichten die bloggers vaak ontvangen, zijn leuk en aardig, maar ze krijgen bij voorkeur het liefst betaald voor een blog (37 procent) of willen graag gratis producten ontvangen (20 procent).
Van hobby naar baan
In Nederland heeft bijna één op de vijf bloggers van zijn hobby-blog inmiddels zijn werk gemaakt. Vooral foodblogs zijn de laatste tijd erg populair.
IPREX Blogbarometer
De IPREX Blogbarometer vindt zijn oorsprong in Finland (2008). Sinds 2014 wordt de studie uitgevoerd in tien Europese landen. In Nederland zijn Creative Venue PR en dochterbedrijf Socialite Online PR, beide als lid van het wereldwijde IPREX PR netwerk, verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het Nederlandse bloggersscene.