Het langetermijneffect van ondernemerschapsonderwijs
Wat blijkt? Jong Ondernemen-alumni vinden eerder hun eerste baan en de kans op werkloosheid is een stuk kleiner. Wat zijn nu eigenlijk de langetermijneffecten van het Student Companyprogramma? Om dat te onderzoeken is er een enquête uitgestuurd aan Jong Ondernemen-alumni en een vergelijkbare controlegroep die niet aan een programma heeft deelgenomen.
De resultaten van de controlegroep dienen om nog beter de bijdrage van het succesprogramma inzichtelijk te maken. 'Dit jaar staat in het teken van ons 25-jarig bestaan. Om dit kracht bij te zetten hebben we een onderzoeksteam van de TU Eindhoven, onder leiding van dr. Sharon Dolmans, gevraagd om de langetermijneffecten van ons praktische ondernemerschapsprogramma Student Company - ook wel Mini Onderneming genoemd - te onderzoeken', vertelt Joyce Rommelaar, eindchef bij Jong Ondernemen.
Onderzoek ondernemerschapsonderwijs
'De veelbelovende onderzoeksresultaten liegen er niet om. De effecten zijn duidelijk en wellicht dé oplossing voor urgente problemen zoals de onderwijsvernieuwing en de jeugdwerkloosheid.'
Ook de alumni zelf komen aan het woord. Elisa van Vugt: 'Het was een mooie periode, ik heb heel veel van de Student Company geleerd. Het heeft mijn gedrag gevormd. Ik benader situaties anders. We leerden spelenderwijs alle aspecten van ondernemerschap. Door Student Company ontdek je waar je écht goed in bent of wat je passie is. De les was voor mij ook dat iedereen iets goed kan. Dat is zo mooi aan de stichting Jong Ondernemen.'
'De Student Company leert je alle facetten van een bedrijf hebben. Onbewust heb ik heel veel geleerd. Zo kom je er achter dat sommige dingen gewoon moeten. En dat je dat dan leuk of niet leuk vindt', aldus alumnus Bertus Westra.
Eerder een baan
Vier onderzoeksresultaten vallen op. Zo vinden de Jong Ondernemen-alumni eerder hun eerste baan. Bij hen duurt het gemiddeld vier maanden, waar andere jongeren elf maanden moeten zoeken, netwerken en solliciteren voordat ze aan de slag kunnen bij een werkgever.Jong Ondernemen op je cv lijkt de deuren eerder te openen.
Kans op werkloosheid kleiner
Als tweede punt blijkt dat deelname aan het Jong Ondernemen-programma de kans op werkloosheid verkleint. De resultaten laten zien dat het percentage werklozen onder de Jong Ondernemen-alumni (zes procent) aanzienlijk lager is dan het aantal werklozen onder de controlegroep (21 procent).
Managementfunctie eerder in het vizier
Voor de nog ambitieuzere jongelingen – een managementfunctie binnen een bedrijf – werpt het programma ook duidelijk zijn vruchten af. Door mee te doen aan het Jong Ondernemen-programma vergroot de kans op zo'n managementfunctie. Wanneer je het functieniveau van beide groepen respondenten vergelijkt, zien de onderzoekers verder dat 53 procent van de alumni een managementfunctie bekleedt, ten opzichte van 41 procent binnen de controlegroep.
Meer nieuwe initiatieven
Een vierde opmerkelijk resultaat is dat de onderzochte alumni in vergelijking met de andere deelnemers van de enquête meer tijd besteden aan nieuwe initiatieven. 44 procent van de alumni is proactief bezig met zulke initiatieven. Bij de controlegroep gaat het om dertig procent van de ondervraagden.
Een eigen onderneming
De resultaten van de enquête geven aan dat onder de alumni 34 procent van de mannelijke en negen procent van de vrouwelijke respondenten in zijn of haar carrière een eigen onderneming is gestart. Hiervan hebben respectievelijk 27 en 5 procent nog steeds een eigen onderneming.
Waardevol onderzoek
Erik Stam, hoogleraar economie & ondernemerschap aan de Universiteit Utrecht, noemt de evaluatie 'een waardevol onderzoek'. Wel is het volgens hem opmerkelijk dat er niet veel ondernemers uit het initiatief zijn voortgekomen, zo vertelt hij aan het AD. 'Maar dat zou ook ouderweij k. Zelfs meer dan het gemiddelde zelfstandig ondernemerschap. We zien dat vaardigheden als initiatief tonen en creativiteit belangrijk zijn. Dit programma legt hier de nadruk op.'