Hoe bouw je het perfecte team voor een scale-up?
Van het begin af aan het juiste talent binnenhalen kan een scale-up maken of breken, aldus Anne-Marie Finch, SVP Global Talent en HR bij Trustpilot.
Er gaat niets boven human capital als je jouw bedrijf wilt laten groeien. Het aantrekken van het juiste talent is een van de belangrijkste pijlers onder toekomstig succes. Dit klinkt als een vreselijke dooddoener, maar als je even de tijd neemt en probeert in te denken in welke mate bedrijven afhankelijk zijn van hun medewerkers, dan besef je pas goed hoe cruciaal een goede recruitment-strategie daadwerkelijk is. De juiste productmanagers verbeteren het product. De juiste specialisten en een prettige werkomgeving zorgen voor innovatie. En met de juiste ... et cetera, et cetera.
Het bouwen van het juiste team voor een tech-scale-up - of voor welk snelgroeiend bedrijf dan ook - is een flinke uitdaging. Er is een constante stroom van nieuwe functies die moeten worden ingevuld waarbij het bedrijf bepaalde vaardigheden zoekt die nodig zijn om de groeistrategie te ondersteunen - en die strategie kan natuurlijk ook plotsklaps worden gewijzigd. Bij Trustpilot hebben we ons personeelsbestand wereldwijd zien groeien van 250 naar 500 medewerkers in slechts twee jaar tijd. Tijdens deze periode waarin we supersnel opgeschaald zijn, hebben we geleerd dat er vier belangrijke elementen zijn voor het opbouwen van het juiste team voor een groeimarkt:
Culturele fit
Als er geen culturele fit is, dan is er helemaal geen fit. Voordat je iemand aanneemt, moet je wel goed kijken of die persoon geschikt is om in een ultra-dynamische omgeving te werken, dat geldt zelfs voor mensen met aanzienlijke ervaring. De belangrijkste eigenschap die we bij een nieuwe hire zoeken, is het vermogen om verandering te omarmen en zelfs als een positief iets te beschouwen. Want als het bedrijf groeit, verandert het per definitie ook continu. Let wel alleen wel op, als je kijkt naar een culturele fit dat je niet onbewust mensen uitsluit die anders denken of handelen.
Passie
Nieuwe medewerkers die jouw passie delen, hebben sowieso meer kans om te slagen dan wie dan ook. Bij Trustpilot hebben we onze mensen uitgekozen op hun passie voor het bouwen van meer vertrouwen op het internet. Wanneer mensen met hun hart verbonden zijn, halen ze betere resultaten en zorgen ze voor energie in het team. Maar als je wilt dat je team met passie werkt voor het bedrijf is, moet je dezelfde passie wel hebben voor jouw mensen. Doe dus je uiterste best om je te verdiepen in de achtergrond en de drijfveren van je werknemers.
Nieuwsgierigheid
Als founder van een scale-up wil je personeel dat die bereid is om de status-quo aan te vechten, om met Simon Sinek te spreken. Wanneer je scale-up razendsnel blijft groeien, heb je mensen nodig die soms even een stapje terug doen om zich af te vragen of er geen betere manier is om bepaalde zaken aan te pakken. Wees voorzichtig met het aannemen van mensen die denken dat ze alle antwoorden al hebben, dat vermindert hun vermogen om nieuwsgierig te zijn en dat kan leiden tot vastgeroeste denkbeelden. Ja, nieuwsgierigheid kan ook fouten in de hand werken, maar als je mensen geen fouten maken, dan heb je de verkeerde in dienst genomen - zolang ze dezelfde fout maar niet twee keer maken.
Onafhankelijkheid
Bij scale-ups is geen plek voor micromanagers of personeel dat een micromanager nodig heeft. Daar is gewoon geen tijd voor, dus je wilt mensen hebben die zelf kunnen nadenken en vervolgens ook daarnaar handelen. Dat vereist een behoorlijke mate van onafhankelijkheid - en integriteit. Zoals je je kunt voorstellen, is het niet altijd eenvoudig om talent te vinden dat de bovenstaande eigenschappen bezit. Wij hebben gelukkig lang geleden al de keuze gemaakt dat dit een van de belangrijkste opdrachten was voor recruitment. Sterker nog, onze oprichter en CEO vindt nog altijd een van zijn grootste missers dat hij hier niet eerder de focus op heeft gelegd.
Als je van je startup een scale-up wilt maken, dan moet je dus ongelooflijk scherp zijn op wie je aanneemt. Doe je dat niet, dan merk je gauw genoeg aan de cijfers dat de groei niet zo hard gaat als je eigenlijk zou willen.