Hoe vind je de juiste mensen?

Hoe vind je de juiste mensen?

Redactie Baaz
De economie trekt aan en talent is schaars. Het vinden van de juiste mensen is in toenemende mate een mix van mensenwerk en het slim gebruiken van technologie en data. Hays ontwikkelde een nieuw model voor recruitment: Find & Engage. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Robert van Veggel, managing director van recruitmentorganisatie Hays Nederland legt uit en geeft drie concrete adviezen.

De klassieke aanpak waarbij een werkgever een vacature adverteert en wacht op reacties van actief werkzoekenden is nog steeds veelgebruikt in de markt. Maar dit model werkt onvoldoende in de strijd om talent. Hiermee richten organisaties zich enkel op de actief werkzoekenden en missen de excellente kandidaten die zelf (nog) niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Bovendien leidt het gemak waarmee baanzoekers reageren op online vacatures tot een golf aan sollicitaties van kandidaten die niet goed aansluiten op het gevraagde profiel. Het kost organisaties onnodig veel tijd en geld om deze berg aan reacties te beoordelen.

Data én relaties: persoonlijk op grote schaal

In de huidige arbeidsmarkt waarin talent schaars is, ontkomen werkgevers er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen. Door de groep van potentiële kandidaten aanzienlijk uit te breiden. Bijvoorbeeld via actief zoeken naar talenten in online communities en het gebruik van data science tools om geschikte professionals in beeld te krijgen. Deze potentiële kandidaten solliciteren niet vaak uit zichzelf, maar hebben wel latente interesse in een nieuwe baan. Het nieuwe model van Hays benadrukt het belang van de persoonlijke relatie in het hart van recruitment.

Met behulp van digitale technologie en data science kan dit nu worden toegepast op een enorme schaal. Dat was niet eerder mogelijk. Hays gelooft dat dit duurzame model toonaangevend voor de toekomst is. Sterker: voor ons als recruitmentbureau is het al zover. Twee derde van de kandidaten die wij plaatsen bij organisaties in Nederland zijn door onze specialisten zelf actief gescout. Dat was vroeger echt anders, toen kwamen we nog een heel eind met het adverteren van interessante jobs. Die tijd is voorbij.

Wat betekent dit in de praktijk voor organisaties en bedrijven? Wat kunnen zij doen om de juiste mensen binnen te halen? 3 adviezen:

1. Maak een target list met most wanted kandidaten

De meeste bedrijven willen wel goede mensen, maar hebben tegelijkertijd niet helder in beeld naar wie zij op zoek zijn. Welke tien professionals zou je graag aan je binden? Heb je een top 10 lijst met de door jou meest gewilde kandidaten? Als je weet wie je wilt aantrekken dan kun je ook een relatie met hen gaan opbouwen. Ga bijvoorbeeld eens kennismaken en luister naar wat zo’n kandidaat belangrijk vindt. Hoe ziet hij zijn carrière en wat kan jij daarin betekenen? Zo maak je niet alleen de kans groter dat die specifieke professional gaat overwegen om voor jou te werken, maar maak je ook helder waar je naar op zoek bent. Want als je er niet in slaagt om deze kandidaat verleiden, weet je in ieder geval welk type je zoekt. En wie weet wat hij zoekt, zal dit ook eerder vinden.

2. Zorg dat je een eigen verhaal hebt

Als je weet wie de most wanted professionals voor jouw organisatie zijn, is het zaak om een relatie met hen aan te gaan (engage). Dat kan tegenwoordig ook prima online. Maar wat vertel je hen? Zorg dat je een heldere boodschap hebt, een goed verhaal. Dat betekent dat je weet wat de interesses van deze professionals zijn én dat je duidelijk kunt maken wat jij of jouw organisatie voor hen kan betekenen.

Begin niet direct met het aanbieden van een interessante functie, maar deel bijvoorbeeld je kennis of lever een bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van zo’n professional. Het betekent in ieder geval dat je als organisatie bereid bent om eerst te geven, zonder daar direct iets voor terug te verlangen. Sluit aan bij de behoefte van talentvolle professionals, vertel je eigen verhaal en ga echt een relatie aan.

3. Haal de juiste (marketing)technologie in huis

Veel organisaties herkennen de Find & Engage-aanpak. Maar het overgrote deel beschikt niet over de juiste technologieën om op een slimme manier contact te leggen en te onderhouden met potentiële kandidaten. Apart is dat bedrijven vaak wel diverse marketing tools inzetten voor de verkoop van producten en diensten, maar niet als recruitmentinstrument.

Een gemiste kans. Technologische en digitale middelen zijn in de huidige tijd onmisbaar bij het aantrekken van talent uit de markt. Daarbij wordt de menselijke factor in toenemende mate cruciaal voor de groei van organisaties en bedrijven. Dankzij de draaiende economie liggen er legio kansen, maar ik zie steeds vaker dat bedrijven niet meer kunnen groeien, omdat ze simpelweg de extra mensen niet kunnen vinden.

Zo vuren technologie, de digitale dynamiek en de opkomst van data-science en artificial intelligence (AI) veranderingen aan en creëren zo continu nieuwe manieren van werken. Tegelijkertijd blijft de onderliggende opdracht hetzelfde: hoe vind je de beste mensen voor jouw organisatie? De behoefte aan de beste talenten blijft, maar de manier om deze kandidaten binnen te halen verandert totaal. En dat vraagt een nieuwe aanpak van organisaties. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Lees de complete visie De Transformatie van Recruitment: De kunst en wetenschap van een succesvol model.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie