Marketing in vijf minuten: zo vertaal je kleurenpsychologie naar winst
De verfkleur van een ruimte kan leidend zijn voor de gevoelstemperatuur van aanwezigen. Ben je de hele winter aan het stoken omdat jouw werknemers onophoudelijk doormailen over de kou, dan betaalt een rode muurverf zich veelvuldig uit. Rood is een ‘warme’ kleur. Dat weet je waarschijnlijk al. En precies daarom roept rood warmte op.
Blauw, een koele kleur, bereikt het tegenovergestelde. Aangezien airconditioning je een stuk meer dan verwarming kost, kan blauw de voorkeur hebben. Het is geen doen om elke zes maanden over te verven, dus kies je een permanente kleur op basis van hetgeen dat de meeste kosten slurpt.
In Nederland weten we van huis uit met de zomerhitte te kampen. Airconditiong is voor velen exotisch. Bovendien weegt het aantal koude maanden met gemak tegen het aantal warme maanden op. Vandaar is rood veelal de optimale keuze. Maar daarbij gaan we uitsluitend van gevoelstemperatuur uit, wat slechts één van de vele factoren is die een enkele kleur kan beïnvloeden.
Vuurrood
Rood creëert niet alleen warmte, maar evengoed denksnelheid en impulsiviteit. Valt of staat jouw corebusiness met een ondersteunende, empathische werkploeg, dan is het nooit een goed idee om rood aan te brengen.
De verzekering van een rode auto is relatief duur. Rode auto’s belanden namelijk vaker in een ongeluk. Rood is roekeloos, en roekeloosheid heeft geen plek op de weg. En geen plek in zakendoen, zou je zeggen. De waarheid is anders.
Zijn agressieve sales calls het fundament van jouw business, dan kan rood meerwaarde bieden. De kleur barriceert analytisch denken. Ga je onvoorbereid een pitch in, al wetend dat je twee doelpunten achter staat, dan kan een rode jurk of broek zomaar het verschil tussen een ‘ja’ en een ‘nee’ betekenen.
Hemelsblauw
Kleurenpsychologie kent geen universele waarheden. Het gevoel dat een kleur teweeg brengt kan per mens verschillen. Vandaar gaan we bij het eerdergenoemde uit van kwantitatief onderzoek. Zet je een kleur in om een bepaald doel te bereiken, dan blijft er een kans dat je het tegenovergestelde bereikt. Wél duidelijk is dat blauw de meest geaccepteerde - en daarmee veiligste - kleur is. Het wordt aangenomen dat dit te maken heeft met het feit dat waarnemingen als een hemelsblauwe lucht en helder water sinds de vroege mensheid hebben bijgedragen aan veiligheid en overleving. Blauw wordt dus instinctief met prettige gevoelens geassocieerd, en leent zich daarom bijna altijd voor zakelijke outfits, logo’s en interieurs.