Met deze 7 tips vergroot je het succes van je e-mailcampagne
E-mailcampagnes zijn een van de meest krachtige marketinginstrumenten. Ze stimuleren verkoop, brengen je in het vizier van je doelgroep en zorgen voor interactie met de klant. Maar een mailing is niet vanzelf succesvol. Met deze tips vergroot je jouw kans op succes.
1. Maak een mailing persoonlijk
Het klinkt als een open deur, maar nog altijd gaat bijna de helft van alle mailings de deur uit zonder enige vorm van personalisering. Dat is zonde, want persoonlijke mailings zorgen voor ‘clicks’ en meer conversies.
Je maakt een e-mail al een stuk persoonlijker door in de aanhef iemand bij naam te noemen. Ook een persoonlijke landingspagina draagt bij aan de conversieratio. Veel werk hoeft dat niet te kosten. Met speciale software voor e-mailmarketing maak je eenvoudig persoonlijke mailings. Dat vergroot de effectiviteit enorm.
2. Zorg voor segmentatie
Een persoonlijke aanhef is goed, maar het is nog veel krachtiger als de boodschap voor de ontvanger zo relevant mogelijk is. Daarom is het verstandig je klantendatabase te verdelen in segmenten. Op die manier kun je de mailing aanpassen aan de hand van bepaalde kenmerken van de specifieke klant.
Welke segmenten je hanteert, hangt af van de branche waarin je actief bent. Verkoop je kleding, dan zijn bijvoorbeeld geslacht en leeftijd relevant. Zo heeft een 20-jarige vrouw waarschijnlijk niet zoveel aan een aanbieding voor herensokken. In andere gevallen zijn bijvoorbeeld een gemiddeld bestedingsbudget, woonplaats of leeftijd factoren waarop je kunt segmenteren.
3. Zet win-back-acties in voor het terugwinnen van klanten
Heeft een klant al even niks meer gekocht, of ben je uit beeld geraakt? Misschien trek je hem of haar met een speciale ‘win-back-actie’ weer over de streep. Een mailing is een perfect instrument om deze actie onder de aandacht te brengen. Verstuur bijvoorbeeld een kortingscode of -coupon voor een volgende aankoop. Deze maatregel win je niet alleen klanten terug, je geeft hen ook een gevoel van waardering. Dat bevordert de langetermijnrelatie met je klant.
4. Speel in op actuele gebeurtenissen of speciale (feest)dagen
Speciale dagen als Vaderdag, Moederdag of Kerstmis lenen zich uitstekend voor gerichte acties en seizoenaanbiedingen. Een mailing is dan een goede manier om deze actie te ondersteunen. Klanten zijn in de aanloopperiode richting zo’n feestdag vaak op zoek naar passende cadeaus, en zo’n mailing komt dan vaak precies op het goede moment.
5. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk
Hoe minder handelingen je klant hoeft te doen, hoe groter de kans op een sale. Gemak dient de mens. Laat een klant bijvoorbeeld geen gegevens invullen waarover je al beschikt. Dat werpt niet alleen een extra drempel op, maar zorgt ook voor irritatie. Met marketingsoftware van bijvoorbeeld Slashlead of Pardot schotel je klanten formulieren voor die zoveel mogelijk al zijn ingevuld.
6. Zorg dat jouw mailing niet tussen de spam belandt
Het is natuurlijk zonde als jouw mailing helemaal niet bij de klant terechtkomt. Toch is die kans aanwezig. De meeste mailsystemen beschikken over strenge spamfilters die ongewenste mail tegenhouden. Voldoet een e-mail niet aan de spelregels, dan is er een grote kans dat je mailing in de spambox terechtkomt.
Zorg dan ook dat jouw mailing volledig aan de spelregels voldoet. Maak bijvoorbeeld geen opzichtig gebruik hoofdletters. Ook een schone html-code voorkomt dat jouw mailing op de stapel spam belandt. Professionele mailingsoftware kan daarbij helpen.
7. Meet resultaten, leer en verbeter
Natuurlijk wil je dat jouw e-mailcampagne maximale resultaten oplevert. Het is daarom belangrijk dat je gebruikmaakt van mailingsoftware die jou direct inzicht geeft in de resultaten. Denk aan het aantal keren dat een mail is geopend, hoe vaak op een link is geklikt, enzovoorts. Op die manier breng je in kaart waar klanten afhaken, en waar dus verbetering gewenst is. Ook het omgekeerde is waar: als je weet wat scoort, dan kun je de gekozen aanpak vaker hanteren.
Zo haal je met goede e-mailmarketingsoftware uit iedere mailing wel iets. Is het geen verkoop, dan is het wel wijsheid die je gebruikt voor een volgende keer. Zoals een goede boksleraar zou zeggen zei: ‘Met boksen kan je niet verliezen. Of je wint, of je leert.’