Nieuwe Volvo V60 Kombi in racetrackdesign
Net na de zomervakantie start de bouw van de eerste commerciële serie van de nieuwe V60 Kombi in de Volvo-fabriek in Torslanda, bij Gotenburg in Zweden. Het eerste productie-exemplaar moet in september van de band rollen.
Volvo hoopt vooral de Europese zakelijke en privégebruiker aan te spreken met de sportief uitziende, ruime stationwagen: 90 procent van de 50.000 V60 Kombi's die de Zweden het eerste jaar hopen de produceren, zijn bestemd voor de Europese markt. Volvo ziet daarbij in Zweden, Groot-Brittannië, Nederland, Italië en Duitsland zijn grootste afzetgebieden.
Racetrack
De ontwerpers van de fabrikant zelf noemen de gekozen stijl van de V60 racetrack design, vanwege zijn lage liging boven de weg. Daarmee is de nieuwe stationwagon niet bedoeld om off the road te gaan, maar wel om als zakelijke gebruiker indruk te maken op je concurrenten.
Wie echt de blits wil maken, kan een zogenaamd stylingspakket bijkopen. Met slipplaten voor en achter, een gepimpte voorkant, speciale uitlaten en 18-inchwielen.
Sensors aan de voorzijde moeten herkennen als je in het stadsverkeer te dicht plotseling overstekende voetgangers nadert, waarna de remmen automatisch in werking zouden moeten treden. De nieuwe V60 Kombi is te koop in 15 kleuren, waaronder een koper- en goudvariant. De nieuwe V60 Kombi is vanaf het najaar te krijgen.
Geely
Volvo Personvagner zelf, momenteel eigendom van het Amerikaanse Ford, zit in een verkoopproces. Het Chinese Geely probeert al sinds eind vorig jaar het Zweedse automerk in te lijven. Aanvankelijk zou de koop al in februari rond moeten zijn, maar de onderhandelingen gaan zo vlug als stroop. Deels door aanvankelijke twijfels over de financiële positie van Geely.
Maar Geely krijgt inmiddels steun van de Chinese overheid en een tweede Chinese partner die Geely bij de aankoop van Volvo steunt, is eigendom van de Chinese staat. Dat heeft in Zweden de speculaties gevoed dat binnen afzienbare tijd na de aankoop de productie van de voertuigen geheel naar China zal verdwijnen. Geely zelf ontkent, maar de Chinese staat heeft zich er niet over uitgesproken.
Bron: Volvo PV en Baaz/Marcel Burger