Snapchat populair bij ouderen

Snapchat populair bij ouderen

Redactie Baaz

Hoewel steeds meer ouderen Snapchat gebruiken, blijft de app onverminderd populair onder jongeren. Groei zonder pijn.

​​Hoewel steeds meer volwassenen Snapchat gebruiken, blijft de app onverminderd populair bij jongeren. Vreemd, niemand wil op een feestje gezien worden met zijn ouders.

Snapchat, het nieuwe Facebook?

​Een recente studie rept van een ‘invasie’ van ouderen op de bij jongeren populaire app: een stijging van 9 naar 14 procent van gebruikers boven de 35 jaar. Laat onverlet dat het percentage 18 tot 24-jarigen gestegen is van 44 naar 68 procent. Druist dat niet in tegen de volkswijsheid dat social media niet meer cool zijn zodra ouderen ze ontdekken?

Geen kannibalisatie

​Niet volgens Andrew Lipsman, vicepresident Marketing bij comScore. Volgens Lipsman wordt het verloop van oude gebruikers van platforms zodra dit mainstream wordt, zwaar overschat. Lipsman noemt Facebook, een medium dat eerst alleen gebruikt werd door jongeren, maar dat nu ook al behoorlijk, zo niet totaal, vergrijsd is. Groei kan volgens Lipsman voor sociale platforms een mes zijn dat aan twee kanten snijdt. In het geval van Snapchat is groei niet negatief omdat de app bij zijn core business is gebleven terwijl het zeer geleidelijk nieuwe functies heeft toegevoegd. Snapchat is nog steeds een goed medium voor het versturen van prive-berichten en snaps die verdwijnen en gebruikers worden nog steeds gewaarschuwd wanneer iemand een screenshot heeft genomen van een geposte foto. Wat Snapchat geleidelijk heeft toegevoegd zijn de meer algemene social mediafuncties zoals het delen en volgen.  

Apple: kaper op de kust

​Een mooie opsteker voor Snapchat, en het ging al zo goed: volgens CB Insights is het bedrijf nog steeds goed voor 18 miljard dollar waarmee het een van de hoogst gewaardeerde private bedrijven ter wereld is. Concurrentie ligt wel op de loer: Apple is hard bezig zijn eigen messaging app op te schalen en te pimpen. Verwacht wordt dat Apple de gelijksoortige geanimeerde achtergronden en doodles gaat gebruiken die gebruikers van Snapchat zo aanspreken. Er is zelfs al sprake van een ‘onzichtbare inktfunctie’ die berichten verbergt. We gaan het zien.

Lees meer over Snapchat: Influencers: het perfecte gezicht van je merk.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie