Challenge stimuleert innovatieve bedrijvigheid in Ghana

Challenge stimuleert innovatieve bedrijvigheid in Ghana

Redactie Baaz

Begin augustus vond de finale van de derde editie van de New Business Challenge Ghana plaats. In de maanden daarvoor werkten gemengde teams van Nederlandse en Ghanese studenten samen aan oplossingen voor de businesscases van Nederlandse bedrijven als WAKAWAKA en Tony’s Chocolonely. Cees Dekker van projectbureau SustainableMotion – dat de kennis van een nieuwe generatie inzet als antwoord op vragen van de toekomst – vertelt. Én heeft een scoop.

Tekst: Maaike Belder

Waarom deze challenge?

'De challenge helpt Nederlandse bedrijven om duurzame en innovatieve handels- en investeringsmogelijkheden in Ghana te vinden. Maar ook studenten uit te dagen hun innovatiekracht te ontwikkelen. SustainableMotion voert de challenge al sinds 2014 uit in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Nederland is belangrijk voor Ghana, want ons land is er een van de grootste investeerders. De Nederlandse ambassade stimuleert de combinatie van business, talent en lokaal ondernemerschap. Daar draagt de challenge succesvol aan bij. Niet alleen bedachten studenten uiteenlopende oplossingen voor de businesscases, een van de Ghanese studenten kreeg naar aanleiding van zijn deelname ook een stage aangeboden bij een bedrijf in Ghana. Hij kan daar zijn opgedane kennis en ervaring delen.'

Welke bedrijven deden er mee?

'Niet de minsten! We waren ontzettend trots op de deelname van WAKAWAKA, Tony’s Chocolonely, Koudijs, Landmapp, Safi Sana en Maxim Nyansa. De meest getalenteerde studenten werden op de kick-off van de challenge in juni geselecteerd. Zij werkten online en tijdens study trips in Nederland en Ghana samen aan de businesscases van de bedrijven. Met workshops, fieldtrips en ontmoetingen met stakeholders konden de studenten hun ondernemersvaardigheden ontwikkelen en de businesscases in real life ervaren. Het triggerde dat het om échte businesscases in de échte wereld ging. Deze editie leidde tot nóg meer out-of-the-box oplossingen dan voorheen.'

Wie won de challenge?

'Nogal cliché, maar voor ons is iedereen een winnaar. Elk bedrijf heeft iets aan de oplossing en probeert die in de praktijk te brengen. Maar Henny Huisman zong het al tijdens de Mini-playbackshow: er kan er maar één de winnaar zijn. Dat werd Safi Sana. De studenten bedachten een oplossing om lokaal toiletgebruik te stimuleren door onder meer de kennis over hygiëne en sanitaire voorzieningen onder de lokale bevolking te vergroten en een innovatief franchisemodel te introduceren. De oplossing kan levens redden en verzekert dat toiletoperators de faciliteiten kunnen onderhouden en verbeteren.'

Wat staat er nu op de agenda?

'SustainableMotion organiseert het hele jaar uiteenlopende regionale en (inter)nationale projecten voor bedrijven en overheden waar jong talent op creatieve wijze kan meedenken en zich tegelijkertijd persoonlijk kan ontwikkelen. Tijdens de jaarlijkse Sustainable Business Challenge werken honderd studenten en starters aan duurzame vraagstukken van grote bedrijven, waaronder IKEA en VolkerWessels. Voor het ministerie van EZ ontwikkelden we dit jaar de Energy Innovation Talks, waar studenten en young professionals innovatieve ideeën bedenken voor de energietransitie en deze aan minister Kamp presenteren. Verder organiseren we de Duurzame Jonge 100 en lanceren het nieuwe platform Spring Talents. Ook staat de zesde editie van het jaarlijkse Sustainability Career Event op de planning, waar meer dan achthonderd talenten met kennis van duurzaamheid toonaangevende bedrijven ontmoeten. Kortom: we hebben een hoop te doen.'

En je hebt nog een scoop?

'Klopt! In opdracht van de Dopper Foundation organiseert SustainableMotion de Change Maker Challenge, waarvoor de werving begin oktober van start gaat. De foundation stelt drie keer een bedrag van 3.000 euro beschikbaar voor ambitieuze masterstudenten die een baanbrekend afstudeeronderzoek willen doen naar vraagstukken gerelateerd aan drinkwater, schone oceanen en/of plastic waste. Zij kunnen dat geld bijvoorbeeld gebruiken voor de ontwikkeling van een prototype of een retourtje naar het diepste punt van de oceaan.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie