Middelgroot bedrijf ziet startups als grootste concurrent

Middelgroot bedrijf ziet startups als grootste concurrent

Redactie Baaz
24 procent van deze bedrijven in Europa noemt startups als hun grootste concurrent, in Nederland vindt een kwart van de middelgrote ondernemingen dit.

Dat blijkt uit onderzoek onder Europese middelgrote bedrijven door Ricoh. De belangrijkste concurrenten voor Nederlandse bedrijven komen uit de lokale (34 procent) en de Europese markt (39 procent). 

Middelgrote bedrijven in Nederland ondervinden naar eigen zeggen relatief weinig concurrentie van markten buiten Europa en de VS: slechts 12 procent van de ondernemers noemt de rest van de wereldmarkt als gevaarlijke concurrent. Gemiddeld ziet 18 procent van de middelgrote bedrijven in Europa de rest van de wereld als belangrijke concurrentie.  

Ambities voor groei 

Ondanks de concurrentie gaan de middelgrote bedrijven in Nederland de komende twee jaren duidelijk voor groei. De ondernemingen noemen de volgende top 3 als het gaat om groeidoelstellingen:

1.    Groei van het bedrijf (29 procent)
2.    Lanceren van nieuwe producten en services (26 procent)
3.    Investeren in nieuwe technologie voor transformatie (26 procent)

 
Deze groei denkt men vooral te realiseren via fusies en overnames: 73 procent van de Nederlandse middelgrote bedrijven denkt dat het binnen twee jaar samengaat met een ander bedrijf. Dit percentage ligt beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 48 procent.
 
Nederlandse bedrijven willen investeren in digitale technologie
Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent van de Europese middelgrote bedrijven nog geen digitale technologie inzet om hun bedrijf te laten groeien. 

Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese middenbedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer ‘mobiel bedrijf’ te kunnen maken. Onder Nederlandse ondernemers ligt dit percentage zelfs op 67 procent. 

De hoogste tijd

Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland. 'Om hun ambities te realiseren, concentreren middenbedrijven zich het best op verdere digitalisering, zoals digitale facturering, efficiëntere facturerings- en betalingsprocessen of het digitaliseren van andere werkprocessen om groei te ondersteunen. Het is de hoogste tijd voor middelgrote bedrijven om prioriteit te geven aan innovatie en te zorgen voor flexibele ondernemingen met gestroomlijnde processen. Om op deze manier verder te groeien en hun omzet en winst vergroten.'
 
Download hier het onderzoeksrapport en lees meer op www.werktrends.nl/tag/middelste-kind-syndroom 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie