16 tips voor de opkomende entrepreneur
Zelf een groot bedrijf opbouwen is lastig. Het vraagt investeringen met geld dat je misschien niet hebt, tijd, geduld en bovenal doorzettingsvermogen. Om jou als beginnende entrepreneur door de moeilijke begintijd heen te loodsen heeft Andrew Medal zestien tips voor je.
Deze tips zijn vooral gericht op beginnende entrepreneurs die met moeite rond kunnen komen. Als je begint vanuit een herenhuis aan de Amsterdamse gracht is dit artikel niet voor jou, maar lees hem desalniettemin. Misschien heb je er alsnog wat aan.
Cash is King
Zoek uit hoe je je cash flow kan optimaliseren, zeker in het begin. Vraag desnoods betalingsuitstel aan.
Zoek een partner
Begin er niet alleen aan. Zoek één of meerdere partners, zodat je ideeën goed kan uitwerken. Als dit niet mogelijk is, omring jezelf dan op z'n minst met andere entrepreneurs.
Bekrachtig of ontkracht je idee
Probeer je idee goed te onderbouwen of te ontkrachten. Je kan veel tijd, energie en geld besparen door een slecht idee op te sporen voor je ermee doorzet.
Werk hard, maar vergeet niet te ontspannen
Vergeet niet af en toe los te komen van je werk. Schilder, sport, kijk een film of doe iets anders waardoor je echt kan ontspannen. Als je een burn-out krijgt, ben je verder van huis dan als je af en toe een avondje vrij neemt.
Vergeet de media
Slechts 3 procent van alle bedrijven krijgt de high-level mediahype. Zonder zo'n enorme vracht aan aandacht kan je ook hartstikke populair worden, schenk hier niet teveel aandacht aan.
Maar vergeet de media niet
De mediawereld verandert. Veel mediabedrijven hebben nu aanlevermodellen. Zoek een media-outlet in jouw niche en neem contact met ze op om zo meer exposure te krijgen.
Beloon jezelf
Nieuwe klant, klaar met een project nieuwe website of een andere mijlpaal bereikt? Verwen jezelf. Ga lekker uit eten of koop die nieuwe gadget waar je al een tijd naar zit te kijken. Als je jezelf beloont elke keer dat je iets goeds doet, conditioneer je jezelf waardoor je harder gaat werken voor een nieuwe beloning.
Organisatie
Met alle apps van tegenwoordig is er geen excuus meer om je organisatie niet op orde te hebben. We hebben eerder een artikel geschreven met de beste apps om je hiermee te helpen. Lees dat artikel hier.
Content
De beste manier om exposure te krijgen is door het maken van content. Meer content is meer exposure en meer exposure vergroot de kans op succes.
Geef wat terug
Als je veel hebt verdiend, vergeet dan niet om wat terug te geven. Doe af en toe wat vrijwilligerswerk en help minder gelukkigen om verder te komen.
Koude acquisitie
Veel ondernemers hebben er een hekel aan, maar het blijft één van de beste manieren om nieuwe klanten te werven. Zoek emailadressen op van belangrijke personen in jouw bedrijfstak en stuur ze een berichtje. Nog beter, bel ze op.
Investeren in leren
Geld is natuurlijk zeer belangrijk, maar als je alleen maar spaart kom je niet veel verder. Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en zorg ervoor dat je altijd zoveel mogelijk weet.
Lees elke avond
Of het nu een artikel op baaz.nl is of de nieuwste van Dan Brown, lees elke avond. Van lezen wordt je slimmer, blijf je scherp, wordt je creativiteit aangewakkerd en het helpt je ontspannen. Pak daarom elke avond een paar minuten om gewoon lekker een paar pagina's te lezen.
Het 'Compound effect'
Het 'compound effect' is kort gezegd het investeren van je winst. Als je met één project winst boekt, investeer dit dan in een ander project en je totale winst kan exponentieel stijgen.
Bouw je merk op
Je eigen merk is de enige constante die je als entrepreneur hebt. Maak een website, promoot je projecten en link alles aan je social media. Hou iedereen constant op de hoogte van waar je mee bezig bent en plak overal je naam op.
Neem een ideeënboek
Iedereen heeft tussen de 50.000 en 70.000 ideeën per dag. Een hoop zijn niet zo belangrijk, maar er kunnen briljante ingevingen tussen zitten. Wat je vergeet kan je niet uitwerken. Neem daarom altijd een klein boekje mee zodat je je ideeën kan opschrijven.
Andrew Medal is een entrepreneur, webdesigner, auteur en hij doet veel vrijwilligerswerk.