Kennisdeling kind van de rekening door flexibel werken?
Niet alleen is er technisch oneindig meer mogelijk dan tien jaar geleden, maar het is op kantoren wereldwijd ook een stuk stiller geworden: men werkt steeds vaker buiten kantoor. Hoe zorgen bedrijven er onder die omstandigheden toch voor dat medewerkers van elkaar blijven leren?
In 2015 becijferde de International Data Corporation dat 37 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uit mobiel personeel bestaat. Honderden miljoenen mannen en vrouwen die op kantoor maar net zo goed daarbuiten hun werk kunnen doen.
Waar dat in de jaren ‘00 nog onmogelijk zou zijn geweest, zijn de technische omstandigheden er nu wel naar: hedendaagse smartphones zijn pakweg tien keer krachtiger dan de laptops waar we in 2005 mee rondliepen, en tablets zijn in minder dan vijf jaar gemeengoed geworden. Met behulp van dergelijke apparaten kan uitstekend worden gewerkt. Daarnaast is de internet snelheid van draadloze en mobiele netwerken tegenwoordig dusdanig hoog dat remote werken niet anders of minder snel gaat dan werken op kantoor.
En dat is dan ook precies waar werkgevers om vragen. De verwachting is dat dit jaar al de helft van de bedrijven ervan uit gaat dat werknemers hun eigen apparaten ook voor het werk gebruiken. In ruil daarvoor kunnen zij werken waar en wanneer ze maar willen: steeds meer bedrijven worden ook flexibeler in de tijdsindeling – zolang het werk afkomt, mogen werknemers dat top op zekere hoogte zelf indelen. Die vrijheid werpt zijn vruchten af: Cornell University becijferde dat bedrijven die werknemers zelf laten kiezen hoe ze werken, vier keer sneller groeien dan de concurrentie.
Kennisdeling het kind van de rekening?
Een andere belangrijke trend van de afgelopen paar jaren is het belang dat bedrijven hechten aan kennisdeling. Uit onderzoek van IBM blijkt zelfs dat 92 procent van de HR-directeuren er de komende 3 tot 5 jaar prioriteit aan wil gaan geven. Dat klinkt in eerste instantie niet als iets dat goed samengaat met de groeiende trend van flexwerken: wanneer iedereen op een andere locatie werkt, wordt het een stuk ingewikkelder om nauw met elkaar samen te werken.
Videoconferenties leidden jarenlang door beperkte technologie en te trage internetverbindingen eerder tot irritatie dan geslaagde kennisdeling. Bovendien ziet bijna driekwart van de werknemers oogcontact als een onmisbaar onderdeel van een succesvolle vergadering – iets wat bij veel videovergaderingen nauwelijks mogelijk is. Kennisdeling lijkt daardoor het kind van de rekening te worden in veel bedrijven.
Los het op met interactieve projectoren
Dat is niet alleen zonde, maar ook onnodig, want de technologie om onafhankelijk van locatie succesvol te vergaderen, is er en wordt bovendien alleen maar beter. Meeting rooms zijn verbonden, virtueel en flexibel. Zo kunnen met de EB-1400-projector van Epson meerdere groepen dezelfde content delen, bespreken en bewerken vanaf iedere locatie. Dat hoeft bovendien geen traditionele vergaderruimte te zijn: de ultra short-throw projector hangt op enkele tientallen centimeters vanaf het scherm.
Door de splitscreen-functionaliteit zijn content en videoconferentie bovendien naast elkaar te tonen, zodat deelnemers elkaar in de ogen kunnen kijken terwijl ze belangrijke materie bespreken. De gebruiksvriendelijke interface voorkomt bovendien langdurige telefonische assistentie van IT-afdelingen: elke werknemer, technisch of niet, kan met deze oplossing flexibel kennis delen.