Merendeel MKB zet deze zomerperiode in op groei
Voor 62 procent van het Nederlandse MKB is de zomer een belangrijke periode om in te zetten op de groei van hun onderneming.
Zij benutten deze maanden om extra omzet te genereren, om aandacht te besteden aan de bedrijfsstrategie of om nieuwe samenwerkingen op te zetten. Deze ambities financieren zij steeds vaker met nieuwe financieringsbronnen zoals online banken en financieringen. Dit blijkt uit onderzoek van B2Businesslening.
Het MKB viert geen vakantie
B2Businesslening vroeg MKB-ondernemingen wat de zomermaanden betekent voor hun bedrijf. Iets meer dan een vijfde van de ondernemingen (22 procent) stelt dat de zomerperiode de belangrijkste verkoopperiode is van het jaar. Daarnaast benut 20 procent van de ondervraagden deze maanden om hun bedrijfsstrategie scherp te stellen. Nog eens 20 procent van de respondenten gebruikt de zomer om nieuwe markten te ontdekken of samenwerkingen op te zetten. Het is dan ook niet geheel onverwacht dat 40 procent van de respondenten aangeeft geen vakantie te vieren en gewoon aan het werk te zijn.
Investeren in groei
De meeste respondenten zijn bereid om deze zomer investeringen te doen, zodat ze hun groeiambities waar kunnen maken. Uit het onderzoek blijkt dat 71 procent van de ondernemingen deze zomer minstens zoveel in groei investeert als vorig jaar. Het grootste gedeelte van de respondenten (67 procent) doet hiervoor een beroep op nieuwe financieringsbronnen zoals online banken en financieringen. 29 procent heeft een voorkeur voor de traditionele banken . Financiering op basis van eigen kapitaal heeft de voorkeur van 26 procent van de respondenten.