Gigantische boete voor YouTube na illegaal verzamelen informatie minderjarigen
Ryan's toy review is een YouTube kanaal dat is opgericht in 2017. Toentertijd was accounthouder Ryan 6 jaar oud was. Het kanaal heeft toen $ 7 miljoen omgezet; afgelopen jaar nog $ 22 miljoen.
Boete voor YouTube
Op woensdag heeft YouTube akkoord gestemd $ 170 miljoen te betalen voor een zaak met de Federal Trade Commission. Ryan's Toy Review en meerdere soort gelijke kanalen zijn hier de oorzaak van. De FTC heeft een klacht ingediend met betrekking tot de Childer's Online Privacy Protection Act (COPPA). De FTC verbied websites van het verzamelen van informatie van kinderen jonger dan 13.
Welke stappen moet YouTube ondernemen
De klacht kwam in juni naar voren en heeft er voor gezorgd dat YouTube maatregelen wilt nemen. Denk aan het maken van een aparte app, YouTube Kids. Hier komen alle video's voor kinderen apart en veilig op te staan. Nu heeft YouTube in een recente blogpost gemeld dat het de volgende vier stappen nog moet doorlopen voor conformiteit:
- YouTube zal iedereen die content kijkt die gericht is op kinderen behandelen volgens de COPPA regels.
- YouTube zal blijven investeren in YouTube Kids en het platform als alternatief voor YouTube promoten.
- Het zal een bedrag van $ 100 miljoen verspreidt over drie jaar investering in het maken van gepaste en originele content voor YouTube en YouTube Kids.
- YouTube zal jaarlijkse verplichte cursussen en trainingen geven over de vereiste op het gebied van gegevensverzameling.
Gevolgen voor YouTube
'Dit betekent dat we het verzamelen van de informatie gaan limiteren en gebruiken we alleen video's van kinderen als dit echt nodig is voor onze service. Ook stoppen we met gepersonaliseerde reclame op content voor kinderen. Tot slot kunnen reacties en meldingen niet langer beschikbaar zijn voor dit soort content.'
Alphabet
De boete van $ 170 miljoen is maar een klein vuiltje in de lucht voor YouTube, overkoepeld door moederbedrijf Alphabet. Alphabet heeft in het tweede kwartaal van 2019 alleen al een omzet gedraaid van $ 38.9 biljoen. Daarentegen is het de hoogste COPPA-boete ooit. FTC Bureau of Consumer Protection directeur Andrew Smith meldde dat $ 170 miljoen het budget van het Bureau of Consumer Protection voor een jaar dekt.
Conclusie: kinderen worden beter beschermd met behulp van deze regels. YouTube en Alphabet komen nog een soort van goed weg - bedrijven die hebben meegebouwd aan het succes van deze kinderen krijgen een probleem.