Duurzaam zeepmerk Seepje krijgt kapitaalinjectie ABN AMRO Sustainable Impact Fund en Fair Capital Impact Fund

Duurzaam zeepmerk Seepje krijgt kapitaalinjectie ABN AMRO Sustainable Impact Fund en Fair Capital Impact Fund

Redactie Baaz
Het Nederlandse duurzame was- en zeepmerk Seepje heeft € 4,2 miljoen aan kapitaal opgehaald bij ABN AMRO Sustainable Impact Fund (ABN AMRO SIF) en Fair Capital Impact Fund

Met dit kapitaal wil de snelgroeiende Haagse onderneming haar positie in Nederland en België versterken door middel van een uitbreiding in het aanbod van duurzame zeepproducten. Ook wil Seepje verder internationaliseren en haar maatschappelijke impact vergroten met meer echt duurzame innovaties in het schap.

Seepje werd in de afgelopen vijf jaar maar liefst tien keer zo groot. Zij zet met deze investering in op een aanhoudende jaarlijkse groei van tenminste vijftig procent. De duurzame missie moet daarbij de doorslag geven: “Een schone toekomst, daar willen we naartoe! Dat kan alleen als we samen snel verduurzamen. Zo willen we weg van vervuilende huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, vol met onnodige fossiele ingrediënten.

Met deze kapitaalinjectie kunnen we het meest impactvolle zeepmerk van de wereld worden”, zegt Jasper Gabriëlse, medeoprichter van Seepje. “Onze investeerders helpen daarbij niet alleen met geld, maar ook met het transparanter maken van onze aanvoerketen door een verdere professionalisering van onze impactmetingen en -rapportages. Zo kunnen we onze impact nog verder vergroten! Daarbij willen we een positieve impact op alle betrokkenen realiseren, bijvoorbeeld door eerlijke prijzen te betalen aan het begin van de keten. We dagen andere marktpartijen uit ons voorbeeld te volgen.”

Duurzame investeringen

Al langer blijkt Seepje in staat toonaangevende impactinvesteerders aan zich te binden, zoals DOEN Participaties, opgericht door de Nationale Postcode Loterij en Fair Capital Impact Fund uit Muiden. En nu ook het ABN AMRO Sustainable Impact Fund, tegelijk met een extra investering door Fair Capital Impact Fund: “De oprichters van Seepje maken met hun was- en poetsmiddelen al bijna tien jaar een positief verschil in de strijd tegen de uitputting van de aarde”, zegt Michelle de Rijk van Fair Capital Impact Fund. “Wij zijn trots dat wij op deze manier de organisatie verder kunnen verstevigen en zo een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan hun missie.”

Eric Buckens, Investment Director ABN AMRO Sustainable Impact Fund, vult aan: “Seepje is een echte marktveranderaar die in staat is sterke invloed uit te oefenen op de duurzame transitie in de huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsmarkt. De radicale verschuiving naar natuurlijke ingrediënten en eerlijke betaling in de keten zijn goed voor de planeet én sluiten aan bij de snelgroeiende vraag van steeds meer bewuste, duurzame consumenten. En dat past uitstekend bij de visie van ABN AMRO SIF, waarmee we de transitie naar een duurzame en inclusieve samenleving willen versnellen. Duurzame impact en financieel rendement is daarbij ons doel.”

Verstevigen en uitbreiden

Met de kapitaalinjectie van deze leidende impactinvesteerders gaat de Nederlandse ‘Social Enterprise of the Year’ Seepje haar positie in bestaande markten Nederland en België verder uitbouwen, alsook nieuwe markten verder verkennen. Zo verwacht Gabriëlse bijvoorbeeld dat zijn bedrijf na een succesvolle introductie in Zwitserland ook daar fors gaat groeien: “Onze impactvolle innovaties, zoals de recente introductie van Handzeep met navullingen, zorgen onder meer voor CO2-reductie in de gehele keten en een reductie van plastic afval. Samen met het gebruik van meer dan 99,8% natuurlijke ingrediënten maakt dat ons tot de meest duurzame keuze in het schap. We gaan ervoor zorgen dat nóg meer mensen met Seepje voor een schone toekomst gaan, ook buiten onze eigen landsgrenzen!”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie