Mobiele marketing, de nieuwe Heilige Graal
Toekomst van marketing is mobiel

Mobiele marketing, de nieuwe Heilige Graal

Redactie Baaz
Je klanten brengen gemiddeld drie uur per dag door op hun smartphone. Hoog tijd voor jouw mobiele marketingcampagne. Let daarbij wel op drie veel gemaakte fouten.

De toekomst van marketing is mobiel  

​Vrijwel iedereen brengt de meeste online tijd door op de smartphone. Dat we gemiddeld zo'n drie uur per dag online zijn op de mobiel, is natuurlijk heel interessant voor marketeers. Zo interessant zelfs dat volgens onderzoeksbureau Smart Insights mobiele marketing in 2015 goed was voor bijna 30 miljard dollar. Kortom: de smartphone is het nieuwe slagveld voor marketeers. 

Mobiele marketing = leverage

​Anders dan wat veel mensen denken, is mobiele marketing niet alleen voorbehouden aan grote ondernemingen met onuitputtelijke marketingbudgetten. Ook voor jouw bedrijf kan mobiele marketing waarde hebben. Je moet je wel even verdiepen in de eigenaardigheden van dit relatief jonge kanaal en in de specifieke vereisten die nodig zijn voor succes. Zoals altijd is het voor een beter begrip zinnig om te kijken naar de meest gemaakte fouten en de meest voorkomende valkuilen. Dat zijn er gelukkig niet veel, wel zijn ze behoorlijk diep.

​Beperk je niet tot een of twee toepassingen

​Denk je bij mobiele marketing alleen aan sms-jes of displayadvertenties? Dan doe je niet alleen het concept tekort, maar heb je ook zojuist in je eigen voet geschoten. Want het palet aan mogelijkheden is veel groter. Zeker als je bedenkt dat zo'n 75 procent van de 900 miljoen Gmailgebruikers hun mail via de smartphone checken terwijl 25 procent het mobieltje gebruikt voor social media (en dan vooral Facebook). Tel daarbij op dat nog eens zo'n 70 procent van de consumenten aangeeft marketingboodschappen liever via de mail te ontvangen dan via een sms-je. ​

Outdoormerk The North Face heeft dat feilloos in de gaten. ​Het bedrijf vergrootte het bereik van haar mobiele marketing enorm met een printmediacampagne. Affiches en flyers spoorden potentiële klanten aan om voortaan mobiele marketingboodschappen te ontvangen met speciale aanbiedingen zodra ze in de buurt kwamen van een fysiek verkooppunt van The North Face (via applicaties die met geolocatie werken). Een eenvoudige, maar zeer doeltreffende manier om een mobiel klantennetwerk op te zetten, traffic te genereren of bekendheid te verwerven. 

Onthou: ervaring en gebruiksvriendelijkheid zijn leidend

​De tweede randvoorwaarde voor mobiele marketing is een naadloze overgang tussen de verschillende kanalen. De beleving van een gebruiker bepaalt namelijk of hij jouw mobiele site überhaupt een tweede keer bezoekt. Stuur jij een klant een e-mailbericht, dan moet hij of zij meteen in een omgeving terechtkomen waarin het net zo eenvoudig is om te browsen als om af te rekenen. Die gebruiksvriendelijkheid stelt eisen aan de layout van je mobiele site en je tekst, plaatjes en gebruikersflow moet je daarop afstemmen. ​Incorporeer ook altijd de belangrijke mobielspecifieke kenmerken in je ontwerp. Je klant moet bijvoorbeeld met zijn sociale mediagegevens kunnen inloggen op een bestaande account, direct met jouw onderneming kunnen communiceren of via een dropdown-menu eenvoudig kunnen betalen.  

​Gebruik creatieve tactieken

De derde reden waarom veel mobiele marketingcampagnes niet  het beoogde resultaat behalen of zelfs jammerlijk mislukken, is dat de marketeer eenvoudigweg te weinig creatieve tactieken gebruikt. Althans niet de tactieken die nodig zijn om een mobiel publiek te trekken. Smartphoneschermpjes zijn klein en gebruikers zijn in de regel snel afgeleid en ongeduldig. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, maar maak er gebruik van. Bijvoorbeeld met videoboodschappen. Volgens Cisco is video op dit moment goed voor meer dan 55 procent van de interactie op smartphones. ​

Ook hier komt het grote succesverhaal weer uit de Verenigde Staten. Het basketballteam van de Brooklyn Nets genereerde een ongekende traffic naar de mobiele site met een speurtocht naar gratis tickets in de stad. Via mobiele berichten en sociale media kregen deelnemers aanwijzingen waar de tickets mogelijk verborgen waren. Maar net als die van The North Face is ook deze campagne eenvoudig te kopieren en voor kleinere ondernemingen in te zetten.

​Mobiele marketing is geen exacte wetenschap, noch exclusief het domein van de de grotere marketingbedrijven. Ook jij kunt er je voordeel mee doen. Denk alleen wel aan de drie valkuilen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie