Throwback Bossday: Floris Venneman
Floris Venneman: ‘Ik ben weer écht aan het ondernemen!'

Throwback Bossday: Floris Venneman

Redactie Baaz
Elke editie laten wij drie startups aan het woord over hoe zij bouwen aan hun nieuwe bedrijf, welke obstakels moeten zien te tackelen en welke kansen zij voor de toekomst zien. We zijn benieuwd hoe het deze starters inmiddels vergaat. Vandaag vertelt Floris Venneman hoe de zaken er bij zijn Venterprise voor staan.

De belangrijkste ontwikkelingen sinds 2012

‘Sinds ik met Baaz in 2012 sprak heb ik een aantal mooie projecten gedaan bij verschillende bedrijven en traditionele ondernemers die de noodzakelijke stap niet direct kunnen of durven te maken naar nieuwe businessmodellen. Met resultaat: alle ondernemers hebben groei gezien in omzet en in winst, maar ook vooral in hun lol van het ondernemen. In de tussentijd heb ik een nieuw bedrijf gelanceerd, Mia Domo, omdat ik vind dat de woonbranche wel een flinke opschudbeurt kan gebruiken. We hebben een woonblog online gezet met inmiddels bijna 10.000 unieke bezoekers en bieden daarnaast interieuradvies aan bij mensen thuis. Als het goed is komt er in maart een online woonmagazine bij én gaan we dit jaar een nieuw winkelconcept lanceren.’

Wat is er daardoor veranderd in jouw functie?

‘Ik ben weer écht aan het ondernemen. Het is fantastisch om samen met ondernemers aan hun bedrijf te bouwen, maar stiekem net zo gaaf om aan je eigen onderneming te werken.’

En in de organisatiestructuur?

‘Een organisatiestructuur?! Wat is dat?’

Heb je de markt de afgelopen jaren zien veranderen?

‘Nee, die is nog steeds hetzelfde als alle jaren hiervoor: er worden weinig besluiten genomen. Ik heb een aantal offertes uitstaan bij mooie mkb-bedrijven, maar deze ondernemers blijven allemaal zitten waar ze zitten en krijg ik geen ‘ja’ en geen ‘nee’. Ze durven niet in beweging te komen.’

De belangrijkste leermomenten voor Floris

‘Keuzes maken. Soms moet je ook dingen niet doen. Ik heb gelukkig ook een aantal klussen geweigerd of beëindigd omdat ik niet (meer) van toegevoegde waarde ben.’

De grootste fout...

‘Ik ben begonnen aan een project bij een klant waar ik op voorhand al geen goed gevoel bij had. Stom. Nooit doen. Bij twijfel niet doen. Kost heel veel (negatieve) energie!’

het grootste succes...

‘De lancering van Mia Domo en de daaropvolgende resultaten (qua bezoekers en spin-off). Die zijn boven verwachting.’

Hoe kijk je nu naar de toekomst van je bedrijf?

Ik ga gewoon door, volle kracht vooruit en nieuwe dingen blijven ontwikkelen. Mooie projecten blijven doen. Op leuke congressen spreken over ondernemerschap. Kortom: er liggen nog zoveel kansen. Geen tijd te verliezen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie